[linux] Re: Stichting oprichten

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Vr Okt 24 11:26:03 CEST 2008

joop gerritse wrote:

> ik heb ervaring met enkele honderdduizenden bestanden; dat lijkt te werken.

Dat gaat prima inderdaad. Rsync vraagt tijd, maar komt er wel. Sommige
van onze gebruikers hebben meer dan dit aantal, alleen, en we hebben
enkele duizenden gebruikers. Op dit moment slaan we alle user-data
centraal op, maar dan nog is backup lastig goed te krijgen met "alleen"
rsync.

> Oké, dat zou kunnen. Maar dan bewaar ik de belangrijke data in ieder geval
> liever centraal. En met rsync kun je ook leuke gedifferentieerde backups
> opzetten. Je moet wat meer zelf doen, maar je hoeft je niet wezenloos te
> zoeken in allerlei ingewikkelde menuutjes of die optie die jij wilt er wel in
> zit.

Klopt, rsync kan heel veel. Het backuppen van veel bestanden kost alleen
heel veel tijd (dagen) en het is lastig te zien of er processen blijven
hangen, je alles compleet hebt, enzovoort. Een ander voorbeeld is het
backuppen van (snapshots van) meer dan 100 GB aan Maildir-mail, waarmee
rsync het ook erg zwaar heeft. Ik ga toch proberen om daar een andere
oplossing voor te vinden.

> Dat is waar. Ik heb bijvoorbeeld wel gemerkt dat alleen /etc backuppen niet
> altijd meer volstaat voor je configdata; je heb tegenwoordig
> ook /usr/local/etc, en zelf /usr/local/nagios/etc ...

Hetzelfde geldt voor dingen als eigen scripts, crontabs,
partitie-gegevens, overzicht van geinstalleerde packages, dat soort
ellende. Ook lege directory's kunnen vervelend zijn als je ze mist.

> Maar om een server te herstellen heb je wel een reserveserver nodig, of een
> echte calamiteit :-)

Een oude pc voldoet vaak aardig, als je Linux gebruikt tenminste. Hier
zou virtualisatie (VMware, Virtualbox, e.d.) de boel makkelijker maken.

Groet,

Hans