[linux] Re: Stichting oprichten

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Okt 24 11:10:31 CEST 2008

On Thu 23 Oct 2008, Hans van der Made wrote:

> Allemaal afhankelijk van schaal. Grotere datasets en grotere aantallen
> bestanden zijn niet simpelweg met rsync te kopieren en wanneer je de

I beg to differ...
We hebben op het werk 2 systemen met 24 SATA disken, eentje per gebouw,
die de backups bevatten van de servers in het andere gebouw.
Dit is de df -h van 1 zo'n systeem:

/dev/mapper/vgbig-boes
                      6.0T  3.4T  2.7T  56% /backup/boes
/dev/mapper/vgbig-hercules
                      6.1T  4.5T  1.7T  74% /backup/hercules
/dev/mapper/vgbig-loebas
                      6.1T  2.5T  3.6T  42% /backup/loebas

Die bevat de dagelijkse snapshots van zo'n 120 systemen, 2 maanden lang.
Daarvoor maakte we gebruik van de "corporate storage" tape robot, maar
toen kwamen we erachter dat die hooguit 2 weken terug ging... Deze
oplossing is ook nog eens enorm veel goedkoper.
(terzijde: Areca raid is de eerste hardware raid die het minstens zo
goed doet of beter dan linux software raid; op een andere systeem hebben
we een 3ware controller uiteindelijk maar in JBOD mode gezet, linux
software raid gedaan, en toen ging het minstens 3 x zo snel.)

We maken gebruik van dirvish om incrementele backups te maken waarbij
elke dag wel een complete image bevat (je hoeft dus niet door
verschillende incrementals te gaan zoeken als je een bepaald bestandje
zoekt).

Een enkele systeem bevat vele miljoenen jpg's, die wordt op een wat
andere manier gebackupt (trefwoord csync2).

> backup van 23 mei 2003 wil hebben van pc143 kan je soms lang zoeken, als
> je die backup tenminste hebt. Slimme backupprogramma's vervullen die
> rol, veel meer dan dat ze de data zoveel slimmer opslaan.

Afhankelijk van wat je wilt, kan het handig zijn om zo ver terug te
gaan. Hier wordt eigenlijk nooit meer dan een maandje teruggegaan
(meestal om een oude log te bekijken).
Ik ken ook iemand die ook backupt op losse USB disks met dirvish, maar
dan nooit images weggooit. Als de disk vol is, wordt deze gearchiveerd
en wordt een nieuwe ingezet. Zelfde effect als tapes, alleen een stuk
minder ruimte nodig en veel goedkoper.

> Extra aandachtspunt is het controleren of je backup wel alles bevat wat
> je nodig hebt. Een keer een server herstellen aan de hand van je backup
> is een leuke en leerzame oefening.

Ack

Paul