[linux] Kunt u ons de route naar www.hameln.de vertellen, meneer?

Ma Sep 8 09:06:02 CEST 2008

Beste lezers en lezeressen van deze schone lijst.

Een goede kennis krijgt binnenkort een huis annex kantoor en wil
Internet aansluitingen nemen naar twee verschillende providers om
bereikbaar te zijn als er een (langdurige) storingen vertoont.

De vraag is nu hoe het netwerkverkeer gerouteerd moet worden. In de
eerste plaats denken we aan een routing daemon die moet weten welke
verbindingen op zijn, zodat altijd de juiste default route gekozen
wordt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Wat ondersteunen de Internet
providers voor hun ADSL klanten?

Als tweede denk ik aan inkomend verkeer. Is het handig om daarvoor
round-robin DNS te gebruiken?

Als derde zou het mooi zijn om wanneer beide verbindingen op zijn, het
uitgaande verkeer te 'load balancen' over beide routes. Gaat dat erg
moeilijk worden?

Bij voorbaat dank,

Daniel von Asmuth

--
			OUR GREEN POLICY
In order to discourage readers from printing e-mail and contributing to the