[linux] Re: Kunt u ons de route naar www.hameln.de vertellen, meneer?

Bart Geesink bart op geesink.org
Ma Sep 8 09:47:28 CEST 2008

On Monday 08 September 2008 14:06:02 Daniel von Asmuth wrote:
> Beste lezers en lezeressen van deze schone lijst.

> De vraag is nu hoe het netwerkverkeer gerouteerd moet worden. In de
> eerste plaats denken we aan een routing daemon die moet weten welke
> verbindingen op zijn, zodat altijd de juiste default route gekozen
> wordt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Wat ondersteunen de Internet
> providers voor hun ADSL klanten?

Hier zijn wel kastjes met een dual WAN aansluiting voor te kopen. Netgear
heeft er eentje bij mijn weten, maar er zijn er vast meer van.

> Als tweede denk ik aan inkomend verkeer. Is het handig om daarvoor
> round-robin DNS te gebruiken?

Dat lost nog het probleem niet op. Als een van de ADSL's eruit knalt, dan komt
de helft van je verkeer niet aan. Dat zou je als een voordeel kunnen zien
(joepie, de helft van mijn binnenkomende mails heb ik nog) maar ook als een
nadeel (hm, welke helft ben ik eigenlijk kwijt?).
> Als derde zou het mooi zijn om wanneer beide verbindingen op zijn, het
> uitgaande verkeer te 'load balancen' over beide routes. Gaat dat erg
> moeilijk worden?

Vraag is of je het wel wil. Sessiebeheer gebeurt nog wel eens op basis van het
ip adres van de afzender. Als die verandert dan is opeens je sessie weg (niet
handig als je net een grote email aan het typen was in je favoriete webmail
client). Maar wellicht zijn er hardware oplossingen zoals bovengenoemde die
daar rekening mee weten te houden.

Groet
Bart