[linux] Re: Kunt u ons de route naar www.hameln.de vertellen, meneer?

Di Sep 9 07:32:13 CEST 2008

Daniel von Asmuth wrote:
> Beste lezers en lezeressen van deze schone lijst.
>
> Een goede kennis krijgt binnenkort een huis annex kantoor en wil
> Internet aansluitingen nemen naar twee verschillende providers om
> bereikbaar te zijn als er een (langdurige) storingen vertoont.

Welke oplossing denk je hier gevonden te hebben? De gebruikelijke eis
voor dit soort oplossingen ga je in een normaal woonhuis namelijk niet
halen. Want je media ligt waarschijnlijk dicht genoeg naast elkaar om
door dezelfde vekeerde graaf beweging verbroken te worden.

Dus hoe had je gedacht om dit probleem te tackelen?

> De vraag is nu hoe het netwerkverkeer gerouteerd moet worden. In de
> eerste plaats denken we aan een routing daemon die moet weten welke
> verbindingen op zijn, zodat altijd de juiste default route gekozen
> wordt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Wat ondersteunen de Internet
> providers voor hun ADSL klanten?

Ik weet niet wat er Hameln.de te leveren is maar 2x ADSL gaat wellicht
helemaal niet.

> Als tweede denk ik aan inkomend verkeer. Is het handig om daarvoor
> round-robin DNS te gebruiken?
>
> Als derde zou het mooi zijn om wanneer beide verbindingen op zijn, het
> uitgaande verkeer te 'load balancen' over beide routes. Gaat dat erg
> moeilijk worden?

Eerlijk gezegd. Als je geen idee hebt hoe je dit moet aanvliegen dan
moet je er niet aan gaan beginnen. Het is onderdeel van mijn werk om dit
soort in elkaar geflanste oplossingen weer werkend te krijgen. En tot nu
toe krijg ik het gevoel dat je geeneens weet wat je nu precies in elkaar
wil flansen. Hou dan de eer aan jezelf en bedank er voor.

En eerlijk gezegd. Als je eenbeetje fatsoenlijke ISP hebt heb je nooit
een reden om ISP redundancy te willen. Het is in de praktijk een laag
risico. Denk eerst een je grote risico's af in de vorm van backup
procedures en zo.

Hugo.

- --
hvdkooij op vanderkooij.org               http://hugo.vanderkooij.org/