[linux] Re: cursussen van de NLLGG (web-sites opzetten)

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Ma Sep 15 01:32:55 CEST 2008

Peter,

> De NLLGG stimuleert het opdoen van alle vormen van kennis die tot open
> source behoren. Als je jezelf beperkt tot de kernel zou het erg elitair
> worden.

Met "Linux" bedoelde ik de verschillende distributies die op de
Linuxkernel gebaseerd zijn, niet alleen de kernel. Wat leuk te horen dat
de NLLGG ook andere open source initiatieven stimuleert. Zijn er
initiatieven om iets met OpenSolaris te doen, of OpenBSD?

> Als mensen leren om met PHP en Apache websites te maken in
> plaats van met Dreamweaver (of word!) dan is dat meer dan zinvol.

Apache en PHP helpen je de website serveren, ongeacht of die in
Dreamweaver is geschreven. Persoonlijk zou ik graag zien dat mensen
leren om eerst een behoorlijke statische website te maken, voordat ze
naar PHP grijpen of andere frameworks. Het belangrijkste bij een website
blijft het slim aanbieden van informatie, dus nadenken over
interface-design en je afvragen wie je nu eigenlijk iets wil vertellen.

> Het gaat om het geven van een cursus of een serie van cursussen over dit
> onderwerp. Niet over het maken van een website die dit uitlegt.

Precies, persoonlijke uitleg in plaats van zelfstandig lezen en
uitzoeken. Mensen zien door de bomen het bos niet meer.

> De gimp-cursussen die de NLLGG nu al geeft zijn ook niet gericht op de
> kernel, en er zijn ook legio websites voor.

Ik heb het woord "kernel" niet genoemd. De meeste threads zouden hier
off-topic zijn als het alleen over de kernel mocht gaan :)

> graag live uitgelegd. En al leer ik een hoop van content op het web. Ik
> kom zelf met een cursus veel sneller tot inzicht.

Mijn ervaring is dat mensen eerst een basis nodig hebben, een soort
kapstok van kennis die later kan worden aangevuld met andere stukjes
informatie. Als de basis ontbreekt, is het lastig om stukjes
(internet-)informatie juist te plaatsen. Juist die basis kan mooi in een
cursus aan bod komen, waarna mensen zelfstandig verder kunnen zoeken.

> Dank, want dat gebeurt (waarschijnlijk onbedoeld) al veel te vaak.
> Vanuit het eigen kennisniveau zeggen dat iets niet nodig is en vanaf die
> hoogte de energie weghalen bij mensen die iets willen leren.

je begrijpt precies het punt dat ik wilde maken...

> Dus in elk geval kan je al een cursus geven
> waarin je de basics uitlegt en de eerste beginselen van het maken van
> een website (pagina) met en zonder CMS.

Je kan overwegen om te beginnen met uitleggen wat een browser is, of een
webserver en hoe een bestand op de webserver bij de bezoeker komt. Wat
een "link" nu eigenlijk is. Als je dat gehad hebt kan je aan het maken
van een pagina beginnen, maar als je het overslaat weet niemand wat hij
eigenlijk aan het doen is.

> Jammer. Dit was ook een vraag inderdaad naar iemand die zou kunnen
> helpen bij het maken van een dergelijke cursus.

Als er verder geen mensen te hulp schieten die ervaring hebben met het
schrijven van cursusmateriaal, ben ik bereid om jullie van advies te
dienen als daar behoefte aan bestaat. Mogelijk dat jullie wat hebben aan
het materiaal dat ik geschreven heb voor het handjevol cursussen dat ik
gegeven heb over netwerken, TCP/IP, enz. Graag even een berichtje
off-list, in dat geval.

Groet,

Hans