[linux] Re: mail rejected

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Sep 28 18:11:45 CEST 2008

On Sun, Sep 28, 2008 at 04:28:17PM +0200, Hugo van der Kooij wrote:

> Bij een HELO al afschieten is niet handig. Je kan in de logs nooit meer
> zien of het legitieme berichten hadden kunnen zijn. (Ik ga even voorbij
> aan de RFC die zegt dat het geeneens mag.)
>
> Door minimaal sender en recipient ook te vangen heb je tenminste iets
> herkenbaars in de logs.

Hier schiet ik die mailservers af die proberen te posten met mijn hostname,
mijn IP-adres (uberhaupt met een IP-adres terwijl de RFC's een hostname
voorschrijven).

Echt alleen de obvious fout ingestelde mailservers. Helaas zijn dat er
veel. Ik hoor weinig dat een mail onterecht gereject wordt (af en
toe zit wel in een spambak een false positive, maar dat is sa, clamav,
etc.).

De opmerking over body-checks is interessant:

Je bespaart je pc veel werk door alle mails eerst door de body-check te
halen en als ze daardoor komen alsnog door virus- en spamfilters te
sturen.

Hoeveel mails scan je op de body en hoeveel filter je eruit?
Weegt je extra body-scan op tegen de bespaarde CPU-tijd voor SA, clamav,
etc.  Het enige voordeel (wat je zelf noemt) is dat je kunt rejecten met
550. En daar wordt tegenwoordig vrijwel niets mee gedaan.

Ik heb zelf weinig scripts gezien die effectief en eenvoudig zijn, zodat
ze de moeite waard zijn te installeren en te onderhouden.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver