[linux] Re: RAMdisks

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Vr Apr 3 16:44:19 CEST 2009

@Mark & Hugo,

Ik was enkele dagen elders maar pak graag de thread weer op.

> Tja. Je zou eens kunnen vertellen wat nu echt doet.
[.....]
> mount -t tmpfs -o size=16M tmpfs /mnt/tmpfs toch?

Blijkbaar zijn er meerdere methoden welke ik aan het vermengen was.

* er is blijkbaar een standaard manier
 waarbij ik de kernel een size-parameter kan meegeven.
 Dat werkt; daarmee kan ik meerdere RAM-disken maken
 maar die RAMdisken hebben dan allemaal dezelfde size.
 Deze methode lijkt dus teweinig functionaliteit te bieden.

* er is een tmpfs methode.
 Daarmee zou het functioneel moeten lukken.
 Maar na

 $ mkdir /home/public/data/rd2
 $ mount -t tmpfs -o size=1m tmpfs /home/public/data/rd2
 mount: Mounting tmpfs on /home/public/data/rd2

 verschijnt "failed: Invalid argument"
 op m'n Linux mandrake-achtig 2.4 systeem.
 (en de eventuele suggestie van jullie voor een alternatief
  is vandaag voor mij -om andere redenen- hier niet realistisch).

* tenslotte is er een ramfs methode
 Die lijkt functioneel te voldoen.
 Die geeft geen foutmelding.
 Echter, de opgegeven size is een startwaarde
 en de actuele size is dynamisch.
 De grootte kan dus groeien en zorgen voor Memory full.
 Hierdoor valt ook deze methode af.

Enfin... schiet maar

-

With best regards,