[linux] Re: lijnstoring...

Geert-Jan Hut Geert.Jan.Hut op hutsoftware.nl
Za Apr 4 20:01:16 CEST 2009

Udo van den Heuvel schreef:
> BTW: ook nu net nog (!) staat de modem te knipperen/trainen na een uur
> of wat stabiel. Het ding staat weer op 6 mbit?!
>
> a) wat een teleurstellende technologie qua modem
> b) wat een teleurstelling qua lijn (Kennelijke bron?)
>
> Dus: Dank, maar:
> Hoe verder vanaf hier?
> Het heeft immers *tijden* goed (!) gewerkt.
>
> Groeten,
> Udo

Udo, ik heb zelf ook ADSL only bij XS4all. De maximale snelheid die ik
haal is 4100 Kbit up/ 730 Kbit down. De reden is ook bij mij de afstand
tot de centrale. Deze hoeft trouwens niet in het centrum van de stad te
liggen, en zelfs als je toevallig een centrale weet te liggen - ze zijn
niet echt herkenbaar - hoef je hier niet op aangesloten te zijn. Dit
laatste is bij mij het geval, er ligt een redelijk nieuwe centrale in
Vleuten (waar ik woon) maar ikzelf ben aangesloten in De Meern (5km
verder). De reden schijnt te zijn dat ze geen kabels onder de spoorlijn
heen gelegd hebben, en ik woon net aan de verkeerde kant (samen met nog
ongeveer 5000 a 6000 huishoudens in dit deel van de Leidsche Rijn, met
allemaal ook een kl*te verbinding). Er is mij verteld dat KPN er
kennelijk niets meer aan wil doen omdat ze hun hele netwerk willen gaan
verglazen. En dan zouden ze heel veel centrales op kunnen doeken, dus
alle verbeteringen zouden dan weggegooid geld zijn.

De reden waarom het nu bij jou slechter is gaan werken kan aan een
aantal oorzaken liggen. Bijv. een nieuwe of snellere aansluiting die
interferentie veroorzaakt met jouw kabels. Maar ook het sijpelen van
water in een kabelmof kan ook een oorzaak zijn, hebben we hier ook
gehad. Maar dan moeten de buren hier ook last van gehad hebben. Ik heb
ook wel eens gehoord van een defect modem in de wijkcentrale, en ook je
eigen thomson kan uiteraard ook de problemen veroorzaken.

In ieder geval is XS4ALL bij adsl only *volledig* verantwoordelijk voor
de verbinding, bij hun moet je dan ook klagen. Jij betaalt alleen XS4ALL
voor de verbinding, en KPN is in dit geval een onderaannemer van ze. Wat
je wel moet doen (als je dat niet al hebt) is je modem bij het ISRA punt
hangen. Dat is het punt waar je telefoonlijn je huis binnenkomt. Ook zou
je idealiter de origineel meegeleverde bekabeling moeten gebruiken, deze
is afgeschermd. Ik had dat eerst niet, en het verplaatsen van het modem
leverde bij mij 1Mb meer snelheid op en een verbinding die altijd
opbleef. Maar zelfs als het geen verbetering met zich meebrengt kan het
je wel heel veel discussies met xs4all voorkomen, want dat is het eerste
waar ze om gaan vragen.

Mocht niets helpen (en je wilt er tijd in steken) zou je ook nog een
bewoners initiatief in je wijk kunnen opstarten voor glasvezel. Hebben
ze dus in mijn wijk ook succesvol gedaan, als het goed is wordt het in
de komende maanden aangelegd. Ben je in ieder geval van de verafgelegen
centrale af, en je bent veel sneller, bij ons wordt het 50 MBit
symmetrisch (100Mbit kon ook, maar vond ik te duur).

In ieder geval succes ermee, want dit soort problemen zijn ellendig om
te hebben.

Groet, Geert-Jan.