[linux] Veilige CS-communicatie over internet

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Ma Apr 13 13:26:18 CEST 2009

Ha Linux-vrinden,

Ik wil enkele Linux-clients over internet laten communiceren met een
Linux-server.
Dat moet veilig.

Dan zijn er meerdere manieren.
Even hardop mijmerend:
ik kan basis communicatie opzetten en daar SSL aan toevoegen (wat
volgens mij RSA based is),
of we baseren alles op VPN, waar wellicht enkele routers voor
aangepast/toegevoegd moeten wordenof we kunnen OpenVPN toevoegen
of ik ga voor IPv6 (want volgens mij zit daar IPsec al bij)
Zie ik mogelijkheden over het hoofd ? Zitten er valkuilen ?
Kunnen jullie hierop eens schieten ?

--

With best regards,
Ad van den Broek