[linux] experimentje met oude schijven

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Apr 17 17:50:05 CEST 2009

Hallo, *

ik heb in de loop de jaren nogal wat oude computers en schijven "verzameld",
en weggooien vind ik nou eenmaal zonde, en ik heb een grote boerderij dus ik
hoef niet ook...

en toen dacht ik ineens... waarom ga ik niet eens experimenteren met een
geweldige RAID? Ik heb dus zo'n tien computers, verschillende modellen, maar
alle Linux-waardig, en zo'n twintig harde schijven, variërend van 170M tot
zo'n 20 G, uiteraard een LAN, genoeg netwerkkaarten...

Maar voor je begint kan het natuurlijk nooit kwaad om eens advies in te
winnen. Je zet ze natuurlijk in een RAID, want van geen een van die oude
schijven weet je überhaupt of hij het morgen opgeeft, of pas over tien jaar.
En je zet ze natuurlijk in een LVM, want 170M is te klein om echt ergens voor
te dienen.

Toepassingen? Nou, in de eerste plaats "leering ende vermaeck", natuurlijk. Ik
wil wel eens weten wat je voor problemen tegenkomt. Het zijn (zie boven)
nogal wat verschillende schijven. Als je ze in RAID wilt zetten zou het
makkelijk zijn als ze min of meer gelijke omvang hadden, en dat hebben ze dus
niet. Je zou ze eigenlijk in een paar min of meer gelijke groepen willen
verdelen, die onder LVM zetten, en daar een RAID van maken, hmmm... kan dat
überhaupt? Denk het niet... je kunt ze ook partitioneren in min of meer
gelijke stukken, daar dan een RAID van maken (met aandacht voor de verdeling
over fysieke units) en die RAIDs dan in een LVM opnemen.

Eisen? Nou, afgezien van de "leering ende vermaeck" eigenlijk weinig. Als ik
er überhaupt data van enig belang aan zou toevertrouwen, dan zou
betrouwbaarheid op lange termijn de eerste zijn. En dan kun je dus denken aan
een model waarbij min of meer regelmatig een schijf de geest geeft en
vervangen moet worden, en ook regelmatig een van de (nu nog) nieuwe schijven
afgedankt wordt en in het RAID wordt opgenomen. En uiteraard, ik had het al
over een paar computers, ik laat ze natuurlijk niet allemaal 24/7 aan staan;
op een gegeven moment staan er misschien maar twee aan, dat is, denk ik, het
minimum... dus op een gegeven moment wordt een computer aangezet en moeted de
schijven daarvan gesync-ed worden. Uiteraard naadloos.

Evolutie is misschien wel het belangrijkste aspect, en iig wat me op de lange
termijn het meest interesseert. Ga ervan uit dat alle HDs het vroeg of laat
opgeven... dat er nooit meer dan een minimum van de computers actief is... en
dat dit gammele geheel het enkele tientallen jaren moet uithouden (dat is
natuurlijk niet zo, maar uitgangspunten moeten er zijn). O ja, en ga er
uiteraard ook van uit dat Terabytes nu nog best wel heel veel zijn, maar dat
we over tien jaar over petabytes spreken? Mijn terabyte disks gaan er
voorlopig niet in, daar werk ik nog mee.

Nou ja, dit lijkt me een leuk iets voor het weekend (niet dat ik verwacht, het
in één weekend te klaren). Heeft iemand suggesties, voor literatuur,
websites, ervaringen... ?

Prettig weekend, iedereen.

--
J.J. Gerritse