[linux] Re: experimentje met oude schijven

Vr Apr 17 18:49:12 CEST 2009

On Fri, Apr 17, 2009 at 05:50:05PM +0200, joop gerritse wrote:
> en toen dacht ik ineens... waarom ga ik niet eens experimenteren met een
> geweldige RAID? Ik heb dus zo'n tien computers, verschillende modellen, maar
> alle Linux-waardig, en zo'n twintig harde schijven, variërend van 170M tot
> zo'n 20 G, uiteraard een LAN, genoeg netwerkkaarten...

Linux-waardig impliceert SCSI of FC. Hoe wil je anders 20 harde schijven
op een computer aansluiten?

> Maar voor je begint kan het natuurlijk nooit kwaad om eens advies in te
> winnen. Je zet ze natuurlijk in een RAID, want van geen een van die oude
> schijven weet je überhaupt of hij het morgen opgeeft, of pas over tien jaar.

Helaas geldt dat ook voor nieuwe schijven.

> [...]
> wil wel eens weten wat je voor problemen tegenkomt. Het zijn (zie boven)
> nogal wat verschillende schijven. Als je ze in RAID wilt zetten zou het
> makkelijk zijn als ze min of meer gelijke omvang hadden, en dat hebben ze dus
> niet. Je zou ze eigenlijk in een paar min of meer gelijke groepen willen
> verdelen, die onder LVM zetten, en daar een RAID van maken, hmmm... kan dat
> überhaupt? Denk het niet... je kunt ze ook partitioneren in min of meer
> gelijke stukken, daar dan een RAID van maken (met aandacht voor de verdeling
> over fysieke units) en die RAIDs dan in een LVM opnemen.

Linux ondersteunt 'software raid'. Ik zou inderdaad groepjes van
vergelijkbare grootte in RAID-5 volumes koppelen. Daarna kun je de RAID
block devices als physical volumes in een LVM groep stoppen.

> Evolutie is misschien wel het belangrijkste aspect, en iig wat me op de lange
> termijn het meest interesseert. Ga ervan uit dat alle HDs het vroeg of laat
> opgeven... dat er nooit meer dan een minimum van de computers actief is... en
> dat dit gammele geheel het enkele tientallen jaren moet uithouden (dat is
> natuurlijk niet zo, maar uitgangspunten moeten er zijn). O ja, en ga er
> uiteraard ook van uit dat Terabytes nu nog best wel heel veel zijn, maar dat
> we over tien jaar over petabytes spreken? Mijn terabyte disks gaan er
> voorlopig niet in, daar werk ik nog mee.

Petabytes? Dat zijn pindanootjes voor Google.

Grüß Gates,

Daniel von Asmuth,
Adviesbureau 'Goede Raad is Duur'

--