[linux] Re: NAS & Tux

Zo Feb 1 12:22:34 CET 2009

On Tue, Jan 27, 2009 at 11:07:52PM +0100, hans rood wrote:
> [...]
> 139/tcp  open  netbios-ssn
> 445/tcp  open  microsoft-ds
> 692/tcp  open  unknown
> 1024/tcp open  kdm
> 2049/tcp open  nfs
> ===============
>
> Achter die http-poort zat een schermpje dat een usernaam, wachtwoord en
> tijdzone wilde weten.
>
> Daarna verscheen het netcenter als samba-directory met daarin een
> html-file die toegang biedt tot configureren van schijf, volumes op die
> schijf en aan te sluiten USB-disks en printer.
>
> Zo te zien dus 100% webbased en de twee CDs die je erbij krijgt zijn zo

Ik heb voor 100 Euri een Conceptronic CH3WNAS op de kop getikt. Aardig
te weten dat die firma in Amersfoort gevestigd is.

Dit beestje heeft een web-based configuratie scherm, waarmee je de IP
adressen snel gezet hebt. Het ondersteunt alleen SMB, FTP en UPNP.

Na wat Googelen vond ik een hack op het net waarmee ik de telnet server
kon activeren en een root prompt kreeg. Ik type zo maar wat commando's:

# uname -a
Linux bittybox 2.4.21-pre4 #480 �� 4�� 28 11:21:43 CST 2006 ppc unknown

# lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted

usb-storage            27480   0 (unused)
rt2500                183520   2
usb-ohci               20808   0 (unused)
ehci-hcd               21280   0 (unused)
bonding                22136   2

# free
              total         used         free       shared      buffers
  Mem:        30308        21332         8976            0         1664
 Swap:       530104            0       530104
Total:       560412        21332       539080

# cat /proc/cpuinfo
cpu             : 82xx
revision        : 16.20 (pvr 8081 1014)
bogomips        : 133.12
vendor          : Motorola SPS
machine         : Sandpoint

# mount
%root% on / type unknown (rw)
proc on /proc type proc (rw)
/image.cfs on /sys/crfs type cramfs (rw,loop=/dev/loop0)
/dev/sda2 on /mnt/HD_a2 type ext2 (rw)

Hij heeft dus 32 MB RAM een een 300 GB IDE disk. Het OS wordt van flash
geladen. Het root FS is een RAM disk van 6 MB. /dev/sda bevat een swap
partitie en de rest (ext2) is user data.

Hoe snel die CPU is heb ik niet uit kunnen vinden, maar
afgaande op de bogomips kan het niet veel zijn. Nu ik de telnet server
heb geaktiveerd is de FTP server ermee gestopt om onduidelijke reden.
Verder zit er 1 Gb/s ehternet en 54 Mb/s WiFi in. Hij zou externe disks
moeten ondersteunen via een USB slot. De output van 'dmesg' geeft aan
dat er een console is via de seriele poort, maar aan de buitenkant is
geen RS-232 connector te zien.

Het OS is Monta Vista Linux. De belangrijkste software is 'busybox'

> Ik wilde er altijd nog eens een avondje voor uittrekken maar het was
> niet meer dan 5 minuten werk:)

Om dit kastje te voorzien van bijv. bind, dhcpd, nfs, ntp zal wat
meer dan 5 dagen kosten. (ik gebruik nu een oude x86 laptop met Mandrake
9.2) Van de home page van de fabrikant kun je een grote tar-ball met GPL
source code downloaden. Hoe kan ik die broncode eigenlijk compileren?

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth