[linux] Re: Xen en LVM met daarbinnen LVM

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Di Jan 6 15:48:17 CET 2009

Op 4 januari 2009 15:03 schreef Geert Stappers <stappers op stappers.nl> het
volgende:

> Waarschijnlijk toch wel!
>
> En dan komt de volgende vraag: Wat doet de domU als zijn disk groter wordt?
> (Je bent dan reeds voorbij het punt dat dom0 het goed vind)
>
> Mijn inschatting is dat de guest in domU wel kan zien hoe groot zijn
> disk is. En denk (hoop) dan ook dat er _geen probleem_ is.
>
> Als het meezit wordt het uitgeprobeerd.
> Helemaal mooi zou zijn als het dan aan deze mailinglist gemeld.
>

> Ik zal het van de week eens uit gaan proberen, maar ik verwacht het
volgende:

Je vergroot in dom0 de lv1 disk, waardoor er 'theoretisch' meer ruimte
beschikbaar wordt binnen
de domU, maar omdat de domU lv1 disk op een bepaalde grootte is ingesteld
kun je pas hiervan
gebruik maken als je binnen de domU ook de lv1 vergroot.

bv:
Oude situatie:
[LV1d0----]
[LV1dU----]

Nieuwe situatie na vergroting in dom0:
[LV1d0-------------------------------]   <-- Na vegroten in dom0 is er extra
ruimte.
[LV1dU------]^^^^^^^^^^^^^^^^    <-- In domU is deze ruime potentieel
beschikbaar, maar nog niet gealloceerd door de lvm

Nieuwe situatie na vergroting in domU
[LV1d0-------------------------------]
[LV1dU------------------------------]   <-- Alle extra ruinte is nu ook in
domU beschikbaar.

Nog een gokje (maar ik heb nog nooit met LVM binnen LVM gewerkt :-) , Als de
LV1 in dom0 is vergroot, maar in domU nog niet,
zul je binnen domU een PV zien waarop nu extra ruime beschikbaar is. BV je
vergoot de LV1 in dom0 van 10G naar 15 G,
en binnen domU zie je dan de situatie van een PV van 10G met een LV van 10G
veranderen naar een PV van 15G met een LV van 10G
dus nog 5G potientiele LV-ruimte vrij...

Maar ik ben ook benieuwd...