[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Wo Jan 7 16:57:55 CET 2009

Beste Guus
Dank voor je suggesties - ik loop ze even na.

> Ik heb zelf een beetje een voorkeur voor partitioneren
> met cfdisk,
'cfdisk': is dat een terminal/ unix commando?

> maar opzich kun je ook gewoon de installatie van
> Ubuntu/Kubuntu starten en van daaruit partitioneren.
> Dus gewoon booten vanaf de installatie cd/dvd en
> instructies volgen ;).

Op zich een zinnige suggestie. Sterker nog: mijn eerste
installatie-pogingen op die bewuste laptop heb ik precies zo aan
proberen te pakken. Maar al die pogingen liepen al gauw vast -
kennelijk vanwege het feit dat de harde schijf om de één of andere
reden niet of niet makkelijk bereikbaar is: niet vanuit de
installatie-CD van Kubuntu, ook niet vanuit de live-CD van Knoppix.
Anderzijds is diezelfde harde schijf nog wel degelijk zichtbaar via
Knoppix op minstens drie manieren: tijdens de opstartprocedure, via de
terminal/ Midnight Commander en  via Konqueror.  Dat levert bij mij
het vermoeden op dat er een softwarematig probleem is dat op een dito
manier moet worden opgelost voordat ik kan beginnen met de
installatie.
Laat je gedachten er nog even over gaan, als je wilt.

Alvast bedankt,

Bas.

--
Viaconsensus