[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Ma Jan 12 17:46:30 CET 2009

Beste allemaal
Mede aan de hand van enkele recente adviezen van jullie (bedankt
weer!) neem ik de stand van zaken door.

> hmm da's heel krap, zeker als je ook nog eens ket xen, pae kernels
> enzo gaat spelen. 100 MBytes is meer in de riching.... zeker als je nog
> eens een upgrade een keer gaat/wil doen van je kernel.

De adviezen die ik kreeg over de grootte van de SWAP partitie (HDA4)
variëerden van 1,5 tot 2 GB.
Naar aanleiding van dit alles heb ik de indeling als volgt aangepast:
HDA 1, pirmaraire partitie, bootpartitie, 100 MB.
HDA 2, primaire partitie voor ROOT, 14.999,82 MB (15 GB)
HDA 5, logische partitie voor HOME, 22.999,82 MB (23 GB)
HDA 4, primaire partitie voor SWAP, 1931,88 MB (een kleine 2GB)

Als het gaat om het 'formatteren' via mke2fs, waren de adviezen vergelijkbaar:

> O ja, en voor /home zou ik een ext3 FS kiezen. Hoe, dat staat ook in de
> manpage van mke2fs. Waarom: daar komen je gebruikersdata terecht,
> en die wil je graag heel houden. De andere bestanden kun je altijd
> opnieuw installeren van CD.

Een advies over HDA2 wees ook in de richting van ext3. Al met al kwam
ik op het volgende uit:
HDA1 (boot) en HDA4 (SWAP) heb behandeld met het standaardcommando
"mke2fs" - volgens 'man mke2fs' kiest het programma dan automatisch de
standaardinstellingen die bij dat soort partities het best passen -
waaronder de keuze tussen protocollen zoals ext.2 en ext.3. Ik heb
geen foutmeldingen gekregen - dus dit zou goed gegaan moeten zijn.
HDA 2 (root) en HDA5 (home) heb ik inderdaad als ext.3 geformatteerd:
via het commando "mkfs.ext3". Zoals het manual zeg:
"If  called as mkfs.ext3 a journal is created as if the -j option was
specified."
Ook dit heef geen foutmeldingen opgeleverd.

N.a.v.  deze vraag:
> ...(knip)...welke distro gebruik je? (...) ....
Bij voorkeur Kubuntu 8.10. Ik heb daarom een live CD van die distro in
de CD/DVD combodrive gedaan.
Naast alle hierboven genoemde maatregelen heb ik ook de
standaardcontroles uitgevoerd: de integriteit en MD5SUM van de CD
gecontroleerd en erop gelet dat ik de goede ISO-image heb (i386, de
standaard image). Op de grote PC ging de installatie vanaf die CD
moeiteloos. Maar op de laptop loopt het tot nu toe niet echt soepel -
ondanks al het voorbereidende werk op de harde schijf, vanaf de
Knoppix CD.. Gedurende ... uur kreeg ik steeds foutmeldingen te zien
die in een tamelijk snel tempo over het scherm van de laptop
heenrollen. De meestvoorkomende melding is iets in de trant van deze:
[ 2369.165361] Buffer i/o error on device sr0,  logical block 843904.
Na elke 1 tot 4 meldingen van die aard komt er één in de trant van deze:
[2585.320717] end_request: I/O error, dev sr0, sector 843944
Sporadisch krijg ik ook nog foutmeldingen zoals deze twee:
[1281.776805] SQUASHFS error: sb_bread failed reading block 0x9c4b8
[1281.776923] SQUASHFS error: unable to read fragment cache block [271223b5b]
Na een uur ging het nog steeds zo. Toen heb ik het proces afgebroken.
Een poging om Kubuntu te laten draaien vanaf de CD-ROM, 'without
changes to your computer', draait uit op vergelijkbare foutmeldingen.

Ook heb ik nog gekeken of de manier van verbinding leggen met het
internet nog verschil uitmaakt. Ik heb een ethernetmodem.
Bij poging 1 heb ik deze modem 'gewoon' verbonden via een kabel met de
daarvoor bestemde ethernet-ingang van de laptop. Dat werkte niet.
De Knoppix-CD ziet deze verbinding overigens wel: het maakte melding
van 'eth0' tijdens de opstartprocedure. Maar ook daarmee het lukt het
toch niet verbinding te leggen met het internet.
Bij poging 2 heb ik de laptop met het ethernetmodem proberen te
verbinden via een speciale PCMCIA kaart en een verloopstukje. Vanaf de
Knoppix-CD werd die verbinding ook opgemerkt tijdens de
opstartprocedure. Maar ook langs die weg kon ik het internet niet
opkomen. Ook voor de installatiepoging van Kubuntu heeft dit geen
verschil gemaakt.

Ik heb nog even gechecked of Knoppix zich anders gedraagt t.o.v. de
geformatteerde schijven. Maar het lukt mij nog niet een bestand te
kopiëren van de (zichtbare) USB sleutel naar HDA5 (Home).

Mijn vraag is nu: is er nog via cfdisk, mke2fs of welke andere
software dan ook nog een mogelijkheid om nog iets met de harde schijf
te doen - op zo'n manier dat de installatieprocedure wél kan lukken.
Of hebben jullie nog een andere suggestie?

Tot zover voor nu. Met vriendelijke groet,

Bas.

--
Viaconsensus