[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jan 12 18:14:36 CET 2009

On Mon 12 Jan 2009, Bas Roufs wrote:

> De adviezen die ik kreeg over de grootte van de SWAP partitie (HDA4)
> variëerden van 1,5 tot 2 GB.
> Naar aanleiding van dit alles heb ik de indeling als volgt aangepast:
> HDA 1, pirmaraire partitie, bootpartitie, 100 MB.
> HDA 2, primaire partitie voor ROOT, 14.999,82 MB (15 GB)
> HDA 5, logische partitie voor HOME, 22.999,82 MB (23 GB)
> HDA 4, primaire partitie voor SWAP, 1931,88 MB (een kleine 2GB)

Op zich prima, maar als je toch maar 4 partities nodig hebt, waarom dan
home als een logische partitie op een extended partitie?

> Een advies over HDA2 wees ook in de richting van ext3. Al met al kwam
> ik op het volgende uit:
> HDA1 (boot) en HDA4 (SWAP) heb behandeld met het standaardcommando
> "mke2fs" - volgens 'man mke2fs' kiest het programma dan automatisch de

Eh... swap heb je toch wel met mkswap behandeld en niet met mke2fs, hoop
ik? Anders is het geen swap partitie maar een gewone filesystem.

> standaardinstellingen die bij dat soort partities het best passen -
> waaronder de keuze tussen protocollen zoals ext.2 en ext.3. Ik heb

Nee, mke2fs zal niet zelf besluiten om een ext3 filesystem aan te maken
ipv. een ext2 filesystem. Dat moet je 'm echt vertellen (door -j mee te
geven of door het aan te roepen als mkfs.ext3).

> Knoppix CD.. Gedurende ... uur kreeg ik steeds foutmeldingen te zien
> die in een tamelijk snel tempo over het scherm van de laptop
> heenrollen. De meestvoorkomende melding is iets in de trant van deze:
> [ 2369.165361] Buffer i/o error on device sr0,  logical block 843904.

sr0 slaat op de CDROM.  Daar zijn dus blokken onleesbaar.

> Mijn vraag is nu: is er nog via cfdisk, mke2fs of welke andere
> software dan ook nog een mogelijkheid om nog iets met de harde schijf
> te doen - op zo'n manier dat de installatieprocedure wél kan lukken.

Je kunt je helemaal blauw configureren aan het systeem, maar als het
bron materiaal, nl. de CDROM, leesfouten geeft, dan zal het slecht
lukken.

Paul