[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Ma Jan 12 19:27:34 CET 2009

Beste Paul en Jan, Beste allemaal

> Op zich prima, maar als je toch maar 4 partities nodig hebt, waarom dan
> home als een logische partitie op een extended partitie?

Heb je een ander idee voor de plaatsing van HOME? Ik had begrepen dat
"HOME" een 'logische' partitie zou moeten zijn. Verder: bij het kiezen
voor 'logical' maakte cfdisk er automatisch 'HDA 5' van.

> Eh... swap heb je toch wel met mkswap behandeld en niet met mke2fs, hoop
> ik? Anders is het geen swap partitie maar een gewone filesystem.

Bedankt voor deze tip. Het bestaan van "mkswap" was me nog niet
bekend. Ik ga de SWAP partitie daarmee alsnog behandelen. Het zou een
deel van de problemen kunnen verklaren....

> Nee, mke2fs zal niet zelf besluiten om een ext3 filesystem aan te maken
> ipv. een ext2 filesystem. Dat moet je 'm echt vertellen (door -j mee te
> geven of door het aan te roepen als mkfs.ext3).

Moet in de bootpartitie, HDA1, ook een ext3. filesysteem aangemaakt worden.

> sr0 slaat op de CDROM.  Daar zijn dus blokken onleesbaar. (knip)....
> bron materiaal, nl. de CDROM, leesfouten ......

Dit zijn nuttige aanwijzingen. Ik ga Kubuntu 8.10 op een 'verse' CD
branden in de hoop dat het daarna wel goed gaat....
> Het lijkt erop, dat je laptop "moeite heeft" met het lezen van de Kubuntu
> CD-ROM. Heb je de standaardcontroles van de CD ook op je laptop gedaan, of
> alleen op de "grote" PC?

De 'integriteitscontrole heb ik ook op de laptop gedaan - dat leverde
geen foutmeldingen op, ondanks het bovenstaande. Maar de andere
dingen, MD5SUM e.d. kan ik alleen nog maar op de grote PC doen.

Bedankt weer voor het mee denken. Ik ga ermee verder. Word vervolgd...

Groet,

Bas.

--
Viaconsensus