[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Do Jan 15 17:09:20 CET 2009

On do, 2009-01-15 at 15:09 +0100, Bas Roufs wrote:

> Dit is wat ik gedaan heb:
>
> Stap 1. terminal> kdesudo kate /etc/network/interfaces
>
> Stap 2. Ik kwam in dat bestand en zag daar het volgende staan:
> auto lo
> iface lo inet loopback
>
> Stap 3. De door jou aangeraden dingen heb ik erbij gezet:
> auto eth0
> iface eth0 inet static
> address 192.168.1.20
> netmask 255.255.255.0
> gateway 192.168.1.1

Zijn dit de goede waarden voor jouw ethernetmodem?

> [...]
> veranderen bewaard te zijn gebleven. Maar 'eth0' is nu 'unmanaged'.
>
> Extra complicatie in dit verband: in de BIOS moet je aangeven welk
> besturingssysteem de laptop gebruikt. Je hebt daar slechts twee
> keuzes: DOS en Windows XP, de systemen die vroeger op de laptop
> stonden. Ik heb nog geen manier gevonden om Kubuntu, Ubuntu of Linux
> Debian aan dat lijstje toe te voegen. Momenteel staat de BIOS op
> Windows XP, eerst op DOS. Op geen van beide manieren komt de connectie
>  tot stand - WINXP staat sowieso niet meer op de laptop. Alleen via
> Linux was de harde schijf nog te herstellen.

Die BIOS rustig laten staan, lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat iets
uitmaakt.

> Hoe nu verder? Nog andere of aanvullende ideeën om eth0 geactiveerd te krijgen?

Doe eens in een terminal "dmesg | less", en kijk of je daar iets kunt
vinden over de activering van je ethernet verbinding. Bij mij bleek bij
een upgrade van Ubuntu 8.04 naar 8.10 het ding ineens ath0 te heten. Ook
kan het incidenteel voorkomen dat je niet direct de goede drijver hebt.
Over het algemeen kun je in dmesg wel vinden waar je de fout moet
zoeken.

Succes,
Aart