[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

Bart Geesink bart op geesink.org
Vr Jan 16 03:13:21 CET 2009

On Friday 16 January 2009 03:54:07 Bas Roufs wrote:
> Beste Aart en alle anderen

> Dit is wat ik gevonden heb over dit onderwerp na het ingeven van
> 'dmesg|less': eth0: link down

Lijkt erop dat de kabel er niet goed inzit of iets dergelijks. Branden de
lampjes op de netwerkkaart?

> Hoe kan ik daar achter komen of ik die wel of niet heb. 'dmesg' levert
> een hele waslijst op.....
> Wel heb ik via 'sudo lspci' het volgende gevonden:
> 00:08.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
> RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
Standaard netwerkkaart, doet het eigenlijk altijd out of the box (tenzij de
kabel er niet inzit natuurlijk ;)).

> Licht dat toe, als je wilt - zie vraag hierboven.

Zoals dmesg zegt: Link down. Dus de link ontbreekt (iets met je bekabeling, of
de switch aan de andere kant ofzo). Ik gebruik altijd ethtool om te kijken of
een netwerkkaart aangesloten is. ethtool werkt als volgt:
sudo ethtool eth0

Overigens gebruik ik op mijn desktop gewoon de networkmanager, een grafisch
tooltje die met openSUSE komt en in mijn system tray zit.

Groet
Bart