[linux] Re: Fritz!Box, XS4ALL en pptp-verbinding.

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Zo Jan 18 11:54:53 CET 2009

Roeland Th. Jansen wrote:
> ATM --> modem/router -- eth
>
> die tunnels gebruik je nog als je gebruik maakt van bijvoorbeeld de
> oude bekende speedtouch home. (die onbetrouwbare rotzooi)

Ik heb van xs4all een tijdje terug (bij de ADSL2+ netwerkmodificaties
door KPN) een Thomson speedtouch gekregen. (omdat de Alcatel haperde na
de netwerkmodificaties als ik de stats uitlas m.b.t. SNR etc.)
Deze Thomson doet het goed maar ik kan geen stats uitlezen over de
lijnprestaties. :-( (tips welkom)

> Ik ken jouw setup natuurlijk niet maar wellicht is een ritje naar de
> tekentafel iets..?

Ik gebruik jaren de adsl4linux firewall i.c.m. deze setup en ben daar
tevreden over.
Ik zou moeten kijken wat ik qua mogelijkheden ga missen als ik het
adsl-IP op de Thomson zet.

Nu is het dus grofweg:

xs4all - kpn draadje - Thomson - pptp - ppp0 op de firewall - eth1 -
switch - werkplek-PC

het internet-IP wor via pptp over eth0 op de firewall gebracht op ppp0