[linux] Re: dns server probleem

Zo Jul 5 13:18:55 CEST 2009

On Sun, Jul 05, 2009 at 12:35:34PM +0200, paai wrote:
> Ik heb doorlopend problemen met DNS. De router is niet helemaal
> standaard en als ik via DHCP eraan ga hangen werkt het meestal niet. OK:
> zet ik de ip-nummers van die router en van de adsl-modem in
> /etc/resolv.conf en gebruik ik een statisch IP nummer voor de host, maar
> dan is het dikwijls nog onmogelijk om er gebruik van te maken en zit ik
> weer uren te pielen.
>
> Mijn vragen: welke programmas op de Ubuntu-box kijken naar de data in
> /etc/resolv.conf en hoe kan ik expliciet aan het systeem vragen wat hij
> /denkt/ dat de dns server is?

Als we aannemen dat Ubuntu ongeveer net zo werkt als Linux, dan is het
de resolver library die host namen naar IP adressen vertaalt. Bijna alle
programma's gebruiken die library. U kunt het systeem ondervragen met
het 'dig' commando.

In een eerdere thread was mijn Linux tijdens de installatie per ongeluk
zo geconfigureerd dat het de ingebouwde DNS server van mijn ADSL modem
gebruikte in plaaats van de server van de provider of een lokale bind
daemon. Dat bleek niet goed te werken.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--