[linux] Re: dns server probleem volgens paai

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Jul 5 13:23:42 CEST 2009

Op 20090705 om 12:35 schreef paai:
~ Ik heb doorlopend problemen met DNS. <knip/>
> dan is het dikwijls nog onmogelijk om er gebruik van te maken en zit ik
> weer uren te pielen.
>
> Mijn vragen: welke programmas op de Ubuntu-box kijken naar de data in
> /etc/resolv.conf

Dat zullen er maar weinig zijn, misschien wel geen.
Wel wordt er volop gebruik gemaakt van gethostbyname(3),
dat is een (library) routine die wel in dat configuratiebestand kijkt.

> en hoe kan ik expliciet aan het systeem vragen wat hij
> /denkt/ dat de dns server is?

   cat /etc/resolv.conf

je komt dan ook nog leuke dingen als 'search' en 'domain' tegen.

Cheers
Geert Stappers