[linux] exim 4 authenticatie tls volgorde (met andere woorden: help)

gijs op hillenius.net gijs op hillenius.net
Za Jun 27 11:07:46 CEST 2009

Hoi!

Zijn er hier exim4 deskundigen?

Ik heb een 'storing' bij het verzenden van email via exim via smtp en
tls/ssl op mijn eigen servertje, mail.hillenius.net. Maar dat kan heel
goed aan mij liggen :-)

zoals ik het nu analiseer, komt dat doordat de "mail client met problemen"
(gnus, client in emacs) contact legt en een commando verwacht/of juist
vergeet vooraf te geven, waardoor de server/client op elkaar gaan staan
wachten.  Overigens hebben andere, doodgewone mail clients geen probleem
met het tls/ssl mailen.. hoe irritant is dat zeg.. Ik denk dat die niet zo
precies zijn en gewoon het ene proberen en dan het andere. En dat krijg ik
nu gnus nog niet aangeleerd. Dat ligt zeer zeker aan mij.

voorbeeld 1) vanaf de command line:
(client)
gnutls-cli --insecure --starttls --port 465 mail.hillenius.net
(server)
Connecting to '82.95.145.236:465'...

- Simple Client Mode:

en hier hangt het, of knalt als ik hier intiep:

ehlo localhost.localdomain
*** Fatal error: (unknown error code)

voorbeeld 2 vanaf de command line:
(client)
gnutls-cli --insecure   --verbose --port 465 mail.hillenius.net
(server)
(data over certificate etcetera)
- Simple Client Mode:

- Received[67]: 220 hillenius.net ESMTP Exim 4.69 Sat, 27 Jun 2009
10:50:10 +020

en dan kan ik doen
ehlo localhost.localdomain
auth login
etcetera

Voor wie dit wil gaan testen, bombardeer mijn server aub niet :-)

Wellicht een terzijde, dat --insecure is omdat het CACERT certificaat
roept dat ik hillenius.net ben, terwijl de server zegt dat ie
mail.hillenius.net is. fijn, ook nog een DNS issue/CNAME gemieter. Je moet
ook overal verstand van hebben :-)

Ik heb minstens twee opties: 1) Gnus beter configureren. Dat probeer ik al
een week. Ik postte de voortang op gnu.emacs.gnus gisteren en vandaag

2) Ik kan ook kijken naar de server configuratie. Ik krijg immers het
vermoeden ik dat de problemen van de combi gnus/exim veroorzaakt zijn
omdat ik in exim4.template.conf iets niet heb aangezet of juist iets
teveel heb uitgezet. Ik ben al aan het snuffelen in de documentatie.