[linux] Re: exim 4 authenticatie tls volgorde (met andere woorden: help)

Jurgen Goedbloed jurgen op albatros.xs4all.nl
Za Jun 27 12:24:40 CEST 2009

Hoi Gijs,
> 2) Ik kan ook kijken naar de server configuratie. Ik krijg immers het
> vermoeden ik dat de problemen van de combi gnus/exim veroorzaakt zijn
> omdat ik in exim4.template.conf iets niet heb aangezet of juist iets
> teveel heb uitgezet. Ik ben al aan het snuffelen in de documentatie.

Wellicht handig dat je relevante delen van je exim.conf hier post, want
anders wordt het gissen.

Ook handig om vanaf de command line een telnet sessie op te zetten naar
je server op poort 25 en 465 om te kijken hoe deze reageert.

Als ik alvast een gok mag wagen, het zou kunnen zijn dat de server wacht
op het initiatief van de client nadat de connectie gemaakt is. Voor het
maken van een beveiligde verbinding verwacht de server een starttls
commando van de client.

In dat geval is de optie tls_on_connect_ports jouw vriend. Deze optie
geeft aan dat er direct een beveiligde verbinding wordt opgebouwd. In
jouw geval, tls_on_connect_ports = 465.

Gegroet,
Jurgen.