[linux] Re: exim 4 authenticatie tls volgorde

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Zo Jun 28 09:38:00 CEST 2009

Mogge

Als jullie deze mail krijgen, is het gefixt!

Uitleg: Typisch voorbeeld van 'handleidingen lezen" maar niet
begrijpen. De tls_on_connect hint van Jurgen hielp me om dat stuk van de
exim documentatie nog eens goed door te nemen.

Vanmorgen zag ik nog een keer de tekst dat de poort 465 met
tls_on_connect vooral bedoeld is voor brakke email implentaties. Wordt
geassocieerd met een grote software boer die wel vaker rotzooi
aanlevert.

Maar nu las ik het anders, gewapend met de kennis van de gnutls-cli
voorbeelden die dan wel en dan niet de verwachtte 220 van de server
kregen.

Dat de default poort voor tls/ssl 587 is, wist ik ook. Maar die had ik
dus nog niet geprobeerd, want, benepen als ik ben vond ik tot nog toe
poort 25 en poort 465 wel voldoende. Enfin, op die poort doet gnus &
emacs het dus wel.

Op het LAN werkt het inmiddels. Nu nog even een gaatje in de firewall
prikken voor bezoeken van buiten.

--
Marge: Homer, how long do you plan to do this?
Homer: I don't know.  How long do horses live?