[linux] Re: belasting...

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Zo Mrt 1 20:08:31 CET 2009

On zo, 2009-03-01 at 18:37 +0100, joop gerritse wrote:

> Nou, ik weet het niet zeker, ik woon tegenwoordig in het buitenland. Maar het
> lijkt me sterk. Je levert gewoon de papieren versie in. Er staat nergens in
> de wet (althans voorzover ik weet) dat dat niet mag. Er staat alleen maar in
> dat je aangifte moet doen. En uiteraard, als genoeg mensen weer op papier
> aangifte gaan doen omdat ze zich niet willen laten verplichten tot het
> aanschaffen van Windhoos (en ik kan me niet voorstellen dat dat wettelijk
> verplicht is, of gaat worden) dan heeft de belastingdienst een probleem. Niet
> wij.

Vergeet het maar. In de aangiftebrief voor mijn echtgenote (zzper) staat
dat zij verplicht is de aangifte digitaal te doen en dat zij daarvoor
het programma van de belastingdienst _kan_ gebruiken. Er staat ook
vermeld dat de aangifte ook kan met andere software (ongetwijfeld MS) of
door haar belastingadviseur of accountant. Haar omzetbelasting heb ik
inmiddels al via de website opgegeven zonder problemen (en het teveel
betaalde inmiddels terug ontvangen) en vorig jaar lukte het me zonder
problemen haar en mijn aangifte inkomstenbelasting (2 aparte
formulieren) onder Linux (Ubuntu) in te vullen en op te sturen. Ben
benieuwd of het dit jaar ook lukt.

Aart