[linux] Re: .wav to .mp3

Robert Best robert.w.best op gmail.com
Za mei 16 15:59:35 CEST 2009

Dank voor de vele reacties. Eerst wat informatie om verder misverstand te
voorkomen.
Over mij: gepensioneerd natuurkundige, weet veel van geluidsgolven, weinig
van digitale verwerking van geluidsbestanden.
Over mijn computer: Shuttle X27 met oa SuSE 11.1 KDE en Ubuntu 8.10 op
diverse partities. Geen Windows OS, wel WINE met WAV to Mp3 Encoder.exe die
60% converteert en $20 vraagt voor 100%.
Over mijn voice recorder: Sony Walkman NWZ-B133, niet mijn keus maar gratis
verpakt bij een micro HiFi set.

Casper: Dat is een kwestie van configureren. Spraak is juist uitstekend te
 comprimeren (in ieder geval in vergelijking met muziek). Ik denk dat je
 een te hoge uitvoerkwaliteit hebt geprobeerd te gebruiken.
 Het is wel erg vreemd dat de output groter is dan de input.
 Overigens doet SoundKonverter het werk niet zelf, maar maakt gebruik van
 de op jouw systeem aanwezige codecs. Misschien moet je even kijken of
 hij alles wel heeft kunnen vinden.

Voor spraak is een kleinere freq band genoeg, maar het golfpatroon van
muziek is minder "rafelig". Wat telt het meest voor compressie?
Ik heb in Sound Converter Preferences, Bitrate ABR en Quality Very Low
ingesteld, maar MP3 output blijft groter dan WAV input.
Hoe bekijk ik welke codecs S Conv kan vinden en hoe wijs ik hem de weg, als
ik die zelf kan vinden ?-)

Udo: Het beginformaat is al gecomprimeerd met ADPCM.
 Dus je zou het kunnen dik-maken met sox (naar 16 bit 44.1 Khz en stereo
 enzo, en dan mp3'en met lame.    )
 Ziet er niet optimaal uit?
 Wel zie ik mogelijkheden om raw pcm door lame te gooien.
 Je zou dan met sox de ADPCM in ruwe pcm kunnen omzetten en dan met lame
 bewerken met o.a. de opties -r en -s.

Sorry, hier snap ik bijna niks van.

J: Mischien heb je al mplayer geinstalleerd ?
 Dan kan je van ADPCM naar PCM op deze manier converteren:
 ~: mplayer -ao pcm input.wav -ao pcm:file=output.wav
 En dan bijv.
 ~: ffmpeg -i ikbeneen.mp3 ikwaseen.wav

Ubuntu heeft Totem Movie Player maar dat is het niet.
mplayer en ffmpeg zijn niet geïnstalleerd maar dat kan met
 sudo apt-get install ...
De wav-mp3 conversie wordt zo iets minder dan gebruiksvriendelijk :-)
Zal wel te wijten zijn aan patenten enz. Hup Neelie Kroes!

Robert