[linux] Re: Aldi PC/TV-radiokaart met DVB-T bruikbaar onder Linux?

Do Sep 17 09:52:08 CEST 2009

> Ja, er is vast iemand die daar een idee over heeft.

Het eerste antwoord is al binnen (van Andre Hebben. Dank Andre, en je hebt
trouwens een wereld-achternaam ;-)

> Nu wat vragen van mij
>
>   Wie gaat in de winkel vragen of er Linux drivers voor zijn?
>
>   Hoeveel mensen vragen de inkoper hoe met de Linux support zit?
>
>   Wie laat de kaart in de winkel als er geen Linux software bij zit?
>
>   Hoeveel kopers sturen de CD met "Microsoft only software" retour naar
de fabrikant?

Even een antwoord hierop. Beetje "kort door de bocht", maar dat zul je wel
al min of meer gewoon zijn van mij.
Bij de Aldi koop je omdat ze regelmatig spullen verkopen die voor zover ik
tot nu toe heb ervaren, over het algemeen goed van kwaliteit en prijs
zijn.  Maar hun bedrijfsconcept is zo dat alle service wordt uitbesteed,
en anders zo wordt opgezet dat het in voor hen overzienbare hoeveelheden
wordt afgezet.  Koop je een fiets, dan krijg je daar service op, maar niet
bij een fietsenmaker om de hoek: ze hebben een paar fietsenmakers
ingehuurd, en een daarvan komt bij je langs op een moment dat hem uitkomt.
Woon je in Rotterdam, dan komt hij wanneer hij bij een ander in Rotterdam
moet zijn.  Service in de winkel houdt in dat je vriendelijk, maar vooral
terzake tewoord wordt gestaan, en dat zaken als verkeerde beprijzing
worden geaccepteerd (en direct daarna gecorrigeerd ;-) ). Maar de heren
Albrecht gaan geen onbekend bos in, zoals levering van support die een
milimeter verder gaat dan installatie van een bekend en beproefd programma
op een OS dat bij 95+ % van de gebruikers is ge-installeerd.
Bij de Aldi koop je dus hardware, en wat je als Linux gebruiker aan
software nodig hebt graai je van het web of van je distributie-dvd. Ik ga
naar de Aldi voor de redelijke prijs (en met hun e 29 is het trouwens geen
werelddeal) en het vertrouwen dat ze hardware van goede kwaliteit leveren.
Want die laatste kan ik niet legaal bij elkaar graaien.  Software en
ondersteuning lees en vraag je zelf bij vrienden of op het web.
Ennum, wanneer jij hardware koopt bij een winkel in de stad waar je woont,
hoeveel Linux-kunde is er dan in die winkel? Wanneer je met ons OS werkt
dan haal je software-kennis (net zoals de software zelf) vaak van het net.
En daar is toch niks mis mee? Mijn principe in deze "als het niet gaat
zoals je wilt, dan moet je 't maar zo willen dat het gaat". Voorkom je
weerstand mee, en maakt meer vrienden.

En die MS-only CD gooi ik echt niet weg: zou jammer zijn als ik die nog
eens kon gebruiken.

Julien