[linux] Re: Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Apr 20 15:54:51 CEST 2010

Beste Cecil

Hieronder neem ik je mail door.

Op 20 april 2010 14:47 schreef Cecil Westerhof
<CecilWesterhof op xs4all.nl> het volgende:

> Ik ben gevraagd om te kijken naar de migratie van een klein bedrijf naar
> nieuwe hardware. Ze hebben nu PC's en notebooks in bruikleen, maar
> willen overstappen op eigen hardware. Dit is natuurlijk het meest
> geëigende moment om van Windows over te stappen op Linux (indien je dit
> zou willen).

Deze visie deel ik.
Aanvullend argument: als je nieuwe hardware aanschaft, bespaar je
honderden Euro's aan licentiekosten door te werken met Linux in plaats
van Windows.
Wel zou ik, als ik jou was, op één van de nieuwe PC's een minimale,
uitgeklede Windows-partitie laten staan of virtueel in te bouwen via
bijv. "Virtual Box" - voor het geval je tegen iets aanloopt dat echt
alleen maar met Windows gedaan kan worden. Mijn ervaring leert dat dat
nog steeds in ca. 1% van de gevallen kan voorkomen.
Het is nog steeds moeilijk om aan PC's te komen zonder die
koppelverkoop met Bill Gates. Maar misschien kun je via dit forum een
zaak vinden die de PC' s levert met bijvoorbeeld Ubuntu.

> Men heeft geen ja gezegd betreffende de migratie, maar men
> staat er ook niet afwijzend tegenover. Maar als iemand die al jaren niet
> meer werkt met Windows (of i.i.g. nauwelijks) en echte techneut zou ik
> niet de beste argumenten weten om de voordelen aan te tonen.

Ik heb ruim 10 jaar met Windows gewerkt. Vooral naarmate je langer met
Windows werkt, wordt je PC steeds trager. Verder kun je er gevoeglijk
van uit gaan dat je PC of netwerk minimaal één keer per dag vast
loopt. Dit alles levert uiteindelijk meer tijdverlies op dan de
leerperiode die je nodig hebt om met Linux op stoom te komen.

> Men gaat voornamelijk met web-based applicaties werken. Wel zal men met
> tekst documenten en spreadsheets blijven werken, maar naar mijn mening
> is OpenOffice hier goed genoeg voor. (Ik heb alleen problemen qua opmaak
> met Word documenten die ik van de DierenBescherming krijg.)
Sterker nog: OpenOffice is aanzienlijk beter dan Windows Office!

> Initieel is er misschien een toename van de kosten, want men moet leren
> met Linux te werken i.p.v. Windows. Aan de andere kant werkt men nu met
> XP en zou men dus met Windows 7 moeten gaan werken en daar is natuurlijk
> ook een (weliswaar waarschijnlijk kleinere) leercurve voor nodig.
Zie verder hierboven: de onvermijdelijke complicaties naarmate je
langer met Windows werkt, in welke versie dan ook.
Je kunt het leercurveprobleem beperken door een KDE-distro te kiezen.
Bijvoorbeeld Kubuntu.

> Wat zijn goede argumenten die ik zou kunnen gebruiken om de overgang te
> onderbouwen? En zijn er ergens goede voorbeelden? Trouwens negatieve
> voorbeelden zijn ook geschikt, die kan ik gebruiken om valkuilen te
> vermijden. Het gaat om tot zo'n 20 mensen, dus de overgang van een groot
> bedrijf, stad of ministerie lijkt me minder geschikt als voorbeeld.

Enkele praktische voorbeelden kun je vinden via:
http://www.kubuntu.org/
Wellicht kun je via deze fora vragen om praktische voorbeelden van
Kubuntu in MKB bedrijven tot ca. 50 arbeidsplaatsen:
http://www.kubuntuforums.net/

> Zelf zit ik te denken aan o.a., maar heb niet de gegevens om alles te
> onderbouwen:
>  - stabieler
>  - minder problemen met virussen
>  - eenvoudiger te beveiligen
>  - beheer op afstand eenvoudiger
>  - (op termijn) lagere kosten
>  - aanpassen programma's eenvoudiger
>  - minder snel nieuwe hardware nodig
>  - zonder problemen met meerdere talen kunnen werken

Al deze argumenten onderschrijf ik.

> Een negatief effect zou kunnen zijn dat mensen last hebben van 'wat de
> boer niet kent, vreet hij niet'. Dus daar zou goed mee omgegaan moeten
> worden.
Ook dat is een goed argument om voor een distro te kiezen met KDE. Als
je Kubuntu kiest, kies dan wel een stabiele, actuele versie: 9.10. Met
een upgrade naar 10.04 LTS zou ik wachten tot de zomer of het najaar,
wanneer de kinderziekten eruit zijn.

Tot zover, vriendelijke groet,

Bas.