[linux] Re: Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Di Apr 20 17:15:31 CEST 2010

Bas Roufs <basroufs op gmail.com> writes:

> Deze visie deel ik.
> Aanvullend argument: als je nieuwe hardware aanschaft, bespaar je
> honderden Euro's aan licentiekosten door te werken met Linux in plaats
> van Windows.
> Wel zou ik, als ik jou was, op één van de nieuwe PC's een minimale,
> uitgeklede Windows-partitie laten staan of virtueel in te bouwen via
> bijv. "Virtual Box" - voor het geval je tegen iets aanloopt dat echt
> alleen maar met Windows gedaan kan worden. Mijn ervaring leert dat dat
> nog steeds in ca. 1% van de gevallen kan voorkomen.

Dat is een goeie. Daarnaast zal ik natuurlijk een paar maanden voor de
overgang reeds een PC neerzetten die gebruikt kan worden om te testen in
hoeverre de applicaties onder Linux werken.

> Het is nog steeds moeilijk om aan PC's te komen zonder die
> koppelverkoop met Bill Gates. Maar misschien kun je via dit forum een
> zaak vinden die de PC' s levert met bijvoorbeeld Ubuntu.

Ik dacht dat i.i.g. PC's tegenwoordig zonder al te veel problemen zonder
OS kunnen worden aangeschaft. Maar dat zou anders iets zijn om naar te
kijken. Notebooks schijnt nog steeds flink tegen te vallen. :-{

> Sterker nog: OpenOffice is aanzienlijk beter dan Windows Office!

Dat onderschrijf ik ook, maar is hier niet echt een argument.
Belangrijker is dat externe documenten ook kunnen worden
gelezen/bewerkt. En voor zover ik weet is daar over het algemeen geen
probleem meer mee.

> Zie verder hierboven: de onvermijdelijke complicaties naarmate je
> langer met Windows werkt, in welke versie dan ook.
> Je kunt het leercurveprobleem beperken door een KDE-distro te kiezen.
> Bijvoorbeeld Kubuntu.

Zat aan KDE te denken. Zelf ben ik toentertijd overgestapt van Gnome
naar KDE om het voor Windows adepten een minder grote cultuur schok te
laten zijn.

> Enkele praktische voorbeelden kun je vinden via:
> http://www.kubuntu.org/
> Wellicht kun je via deze fora vragen om praktische voorbeelden van
> Kubuntu in MKB bedrijven tot ca. 50 arbeidsplaatsen:
> http://www.kubuntuforums.net/

Daar zal ik eens gaan kijken.

> Al deze argumenten onderschrijf ik.

Geen extra argumenten? Dan was ik vollediger dan ik had verwacht. ;-}

> Ook dat is een goed argument om voor een distro te kiezen met KDE. Als
> je Kubuntu kiest, kies dan wel een stabiele, actuele versie: 9.10. Met
> een upgrade naar 10.04 LTS zou ik wachten tot de zomer of het najaar,
> wanneer de kinderziekten eruit zijn.

Ik zat zelf aan openSUSE te denken, daar ik daar zelf altijd mee werk,
maar de daadwerkelijke distributie is van minder belang denk ik. Hoef ik
nu i.i.g. nog niet te beslissen.

Bedankt voor de snelle reactie.

--
Cecil Westerhof
M CecilWesterhof op xs4all.nl

O< ascii ribbon campaign - stop html mail - www.asciiribbon.org

Please do not send me Microsoft Office/Apple iWork documents.
Send OpenDocument instead! http://fsf.org/campaigns/opendocument/