[linux] Re: Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Di Apr 20 17:41:22 CEST 2010

On Tue, Apr 20, 2010 at 03:54:51PM +0200, Bas Roufs wrote:
> Op 20 april 2010 14:47 schreef Cecil Westerhof
> <CecilWesterhof op xs4all.nl> het volgende:

> Deze visie deel ik.
> Aanvullend argument: als je nieuwe hardware aanschaft, bespaar je
> honderden Euro's aan licentiekosten door te werken met Linux in plaats
> van Windows.

> Het is nog steeds moeilijk om aan PC's te komen zonder die
> koppelverkoop met Bill Gates. Maar misschien kun je via dit forum een
> zaak vinden die de PC' s levert met bijvoorbeeld Ubuntu.

Helaas: de meeste desktop PC's worden geleverd met Windows. Op de server
wordt Windows al snel begrotelijk - maar een Small Business Server is
ook heel concurrerend geprijsd. Laat de klant vooral een offerte
aanvragen voor de hardware inclusief alle applicaties bij een Microsoft
shop. Met Linux heb je genoeg aan 1 server, 2 voor high availability.

> Wel zou ik, als ik jou was, op één van de nieuwe PC's een minimale,
> uitgeklede Windows-partitie laten staan of virtueel in te bouwen via
> bijv. "Virtual Box" - voor het geval je tegen iets aanloopt dat echt
> alleen maar met Windows gedaan kan worden. Mijn ervaring leert dat dat
> nog steeds in ca. 1% van de gevallen kan voorkomen.

In het begin zal de klant nog beide systemen gebruiken.

> Sterker nog: OpenOffice is aanzienlijk beter dan Windows Office!

De meeste mensen hebben ook niet echt verstand van Windows. De leercurve
zit hem in de applicaties. Ik durf niet te zeggen wat tegenwoordig een
normaal cursus budget is (in Hollland verm. laag). Het goede nieuws is
dat overstappen op OpenOffice wellicht makkelijker is dan op Office
2007. Ga ermaar vanuit dat de klant een Grafische User Interface (X11)
wil.

Het leukste zit hem in de dingen die je met Linux kunt doen die met
Windows niet mogelijk of onbetaalbaar zijn. Je kunt denken aan zelf
gehoste web- en mail server met eigen domein, thuiswerken via VPN, VOIP
centrale.

Valkuilen zitten hem doorgaans in moeizame migratie en diverse
compatibiliteits issues (bijv. ondersteuning Word 2007 DocX files). Let
ook op hardware met goede Linux driver support.

> Ook dat is een goed argument om voor een distro te kiezen met KDE. Als
> je Kubuntu kiest, kies dan wel een stabiele, actuele versie: 9.10. Met
> een upgrade naar 10.04 LTS zou ik wachten tot de zomer of het najaar,
> wanneer de kinderziekten eruit zijn.

Stabiel kan betekenen dat een systeem weinig crasht, of dat de
configuratie zelden verandert. Voor de gebruiker is het verschil in
crashes tussen Linux en moderne Windows versies niet zo groot.
Inderdaad adviseer ik een stabiele distro, bijv. Debian Stable of CentOS.

Mits vakkundig geïnstalleerd heb je met Linux minder problemen, maar
je bent nooit risicoloos. Ik heb gelezen dat van de Windows PC's zonder
anti-virus er 46 % besmet zijn en met anti-virus nog altijd 32 %.

Ik denk dat het grootste voordeel is dat je de desktops zo kunt
inrichten dat de eindgebruikers geen eigen software meer kunnen
installeren. Het systeembeheer kost dan een stuk minder werk.

Natuurlijk, maar dat vergt een goede programmeur. Op Linux kun je met
shell-scripts een hoop bereiken waar je anders aparte software voor
moet kopen.

Slecht argument. Een laptop kan na twee jaar al kassie wijlen zijn,
een desktop na vijf en een server hooguit tien. Je hebt iets minder
zware (dus dure) hardware nodig.

Inclusief Fries.

Met argumenten ga je niet winnen: het beste is om de baas bij een
bedrijf rond te leiden waar succesvol met Linux gewerkt wordt.

> Tot zover, vriendelijke groet,
>
> Bas.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.