[linux] OPGELOST: swf radio- en video-archieven op sites van de publieke omroep.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Wo Dec 1 16:35:57 CET 2010

Beste Micha, beste Allemaal

Zojuist ben ik er goeddeels uit gekomen - het probleem bleek inderdaad
te zitten in de aanwezigheid van "Gnash" - zelfs het "disabled" maken
van deze plugin in Firefox bleek onvoldoende. Daarom heb ik eerst
alles wat ik van dat pakket en diens afhankelijkheden (depencies) kon
vinden via Synaptic, "volledig" gede-installeerd (purge). Ook binnen
Synaptic heb ik nog gekeken of er nog andere conflicterende pakketten
waren. Vervolgens heb ik Synaptic gesloten, een console geopend en de
"adobe flashplugin" opnieuw geïnstalleerd: via het commando "sudo
aptitude reinstall adobe flashplugin". Toen werd de laatste versie van
Adobe Flash Player geïnstalleerd: versie 10 punt 1 punt nog wat.
Tevens werd toen een laatste spoor van Gnash verwijderd. Na het
opnieuw opstarten bleken alle video's te werken: zowel op Youtube als
op de sites van binnen- en buitenlandse publieke omroepen. Ook de
radio/ audio streams in .swf werken nu: bijv. de archieven van radio 1
en de "live" streams van de BBC.

Er blijft nog één vraag over. Als ik iets open via Kaffeine of Amarok,
krijg ik nu de suggestie een bepaald "flash" pakket te installeren
omwille van een beter functioneren van beide multimedia pakketten. Ik
vraag me af of dat pakket kan worden geïnstalleerd zonder conflicten
met de nu wel werkende Adobe Flash Player. Of is er een manier om
Kaffeine, Amarok en VLC te laten samenwerken met Adobe Flash Player?

Tot zover, vriendelijke groet en dank,

Bas Roufs.