[linux] Re: Onwillige cdrecord, betreffende het schrijven van een immage

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Dec 15 20:51:17 CET 2010

Op 15-12-10 19:38, Julien Michielsen schreef:
> Ik wil graag een iso-immage naar dvd branden, maar slaag er niet in.Bij
> het branden
> van een cd  als user Julien krijg ik de  foutmeldingen "unable to fixate
> the disk" en
> "cdrecord has no permission to open the device".

Oh, oh linux ....

Als ik met google zoek (suse "unable to fixate the disk") kom ik als
oplossing tegen
- dat je je eigen user toe moet voegen aan de 'cdrom' groep.
- dat je cdrecord (of wodim) suid moet maken. Hier heeft k3b ook een
setup programma voor, maar dat slingert steeds op andere plekken. Bij
k3b zelf, in de kde opties en zelfs in het menu ergens.

Andere problemen zijn gerelateerd aan het gebruik van dat ellendige
wodim inplaats van cdrecord. Dat zou ik nog even negeren, maar
oplossingen (naast het zelfstandig installeren van cdrecord) staan hier:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-782644.html

Alternatief is om
- een andere brandapplicatie zoals brasero te installeren (je bent toch
bezig om die oude te lozen)
- direct via cdrecord de cd te branden (lastig een moderne uitleg te vinden)
- Te installeren vanaf een USB stick en daar de iso op te 'branden'. Pas
wel op dat je niet op de verkeerde schijf schrijft met dd! zie:
http://forums.opensuse.org/english/get-help-here/install-boot-login/445888-installing-netbook-via-usb.html

Peter

>  Probeer ik het als
> root, dan krijg ik
> andere meldingen:
> # /usr/bin/k3b
> <unknown program name>(7069)/: KUniqueApplication: Cannot find the D-Bus
> session server: "Did not receive a reply. Possible causes include: the
> remote application did not send a reply, the message bus security policy
> blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection
> was broken." <unknown program name>(7068)/: KUniqueApplication:
> Pipe closed unexpectedly.

K3B hoor je niet als root te branden en is een X applicatie.