[linux] Re: Onwillige cdrecord, betreffende het schrijven van een immage

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Wo Dec 15 22:14:50 CET 2010

On Wed, December 15, 2010 19:38, Julien Michielsen wrote:
> Ik wil graag een iso-immage naar dvd branden, maar slaag er niet in.Bij
> het branden van een cd  als user Julien krijg ik de  foutmeldingen
> "unable to fixate the disk" en
> "cdrecord has no permission to open the device".

Misschien is het handig om te kijken welke groep permissies je hebt. In de
meeste distro's moet je tot de groep 'cdrom' behoren om toegang te hebben
tot de cd/dvd en /dev/cdrom moet natuurlijk groeprechten +rw hebben (of
het device waarnaar gelinkt wordt vanaf /dev/cdrom).

In mijn geval ziet dat er ongeveer zo uit:
minion:~# ls -l /dev/cdr*
lrwxrwxrwx 1 root root 3 Dec 15 21:17 /dev/cdrom -> sr0
lrwxrwxrwx 1 root root 3 Dec 15 21:17 /dev/cdrw -> sr0
minion:~# ls -l /dev/sr0
brw-rw----+ 1 root cdrom 11, 0 Dec 15 21:17 /dev/sr0

Een commandline tool dat kan helpen is growisofs (bij het willen branden
van een DVD). Deze komt uit het pakket 'dvd+rw-tools'.

Is je pc in staat om vanaf usb te booten en je hebt een usb stickje dat
(bij voorkeur) leeg is, kan je ook unetbootin proberen. Dit is een GUI
tool dat de gewenste ISO download (of de ISO gebruikt die je al hebt),
deze op je usb stick zet en de usb stick klaar maakt om vanaf te booten.
Daarna boot je vanaf de stick en kan je de distrobutie die je er op hebt
gezet installeren. Url: http://unetbootin.sf.net/ (en vast te installeren
vanuit je huidige distro).

--
Rutger van Sleen              | Voorzitter NLLGG
http://www.djslash.org/       | http://www.nllgg.nl/

DjSlash @ irc.drlnet.com      | Projectleider Software Freedom Day 2010
http://drlnet.com/handleiding | http://softwarefreedomday.net