[linux] Re: Welke stappen te nemen tegen onbetrouwbare oude root

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Vr Dec 31 17:04:13 CET 2010

Op vrijdag 31 dec 2010 15:54 CET schreef Daniel von Asmuth:

> Ik hoop dat je alle wachtwoorden hebt veranderd. (je hebt kans
> dat de beheerder het wachtwoord van de secretaresse kende).

Dat is het eerste wat ik gedaan heb. En daarnaast overbodige accounts
uitgeschakeld.

> Ik gebruik http://www.chkrootkit.org/

Daar zal ik eens naar kijken.

> Check /etc/exports op file systems die zijn geƫxporteerd met de
> no_root_squash optie.

Dat bestand is leeg.

Het lijkt er op dat de vorige systeem beheerder zijn werk niet heeft
gedaan. Het lijkt er op dat het meer dan een jaar geleden is dat er
een update heeft plaatsgevonden. Er moeten nu een 200 pakketten worden
geupdated. Echter dingen conflicteren met elkaar. Dus dat wordt een
interessant karwei.

> Veilig nieuwjaar toegewenst,

Eenzelfde wens.

--