[linux] Re: GPL - klopt dit?

Arjan van Lent arjan op socialdefect.nl
Ma Feb 8 10:39:50 CET 2010

On Fri, 2010-02-05 at 16:50 +0100, Paul de Vries wrote:
> 1234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890
>
> een zeer populaire extension voor joomla heeft een nieuwe maintainer.
> de originele auteur kon het werk niet meer aan, nu zit het bij een bedrijf
> dat daarvoor iemand heeft aangenomen.
> de licentie is gpl, maar voor download en ondersteuning moet worden betaald.
> ondersteuning kan ik me voorstellen, maar betaalde download voor gpl?
>
> kan iets tegelijkerijd zowel gpl als commercieel (in deze vorm) zijn?
> dit is natuurlijk anders dan mysql.
>
> zie: http://extensions.joomla.org/extensions/site-management/sef/10134

> [...]

Aan de reacties te zien is dit inderdaad niet echt een zuiver project en
vragen ze een behoorlijk bedrag voor software die vol fouten zit en niet
eens door hun is gemaakt.

Gelukkig staat in de eerste post al wel een vervanger: "ARTIO JoomSEF"

Het beste kan je dit soort projecten doorgeven aan de admin van die
joomla site en kunnen zij verdere aktie ondernemen.

Gebeurt niet erg vaak in de open source wereld dat er zulke werkwijzen
gehanteerd worden en dat moeten we ook zo houden.

Heb het zelf meegemaakt dat ik een pakketje dvd's had besteld (bij
startcom linux) en mijn verse email adres (enkele miniten daarvoor
aangemaakt) meteen werd platgespamt met over de 3000 mails per dag,
daarnaast heb ik ook nog 8 weken moeten wachten op mijn 2 dvd's die
binnen 2 weken geleverd zouden worden waarvan er na veel klagen 1 is
verzonden, voelde me best genaaid toen ik het gekopieerde dvd'tje van 20
euro ontving wat sterk was verouderd ivm de download versie terwijl deze
juist alle laatste updates zou bevatten volgens de site.
heb dit doorgegeven via een "klachten" site van oa. de Free software
foundation en nu schijnen ze wel normaal te werk te gaan.....

Dit soort "microschoft" praktijken moeten we niet gaan pikken, straks
gaat iedereen even downloaden op sourceforge, twee regels bij schrijven
en mensen daarvoor laten betalen.
Kan me voorstellen dat bv. Cedega geld kost wegens licentie redenen of
andere hoge ontwikkelings kosten maar we moeten wel goed opletten dat er
geen "misbruik" van de GPL gemaakt word en wanneer dat wel gebeurt dit
doorgeven zodat het in de toekomst misschien voorkomen kan worden.