[linux] Re: tvtime en geluid

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Ma Feb 8 23:04:50 CET 2010

Beste Paai,

paai wrote, on 08-02-10 22:29:
> Het geluid bij mijn TV-kaart (hauppage) heeft er een paar weken geleden
> de brui aan gegeven bij allerlei manupilaties om  streaming te krijgen
> bij internet radio.
>
> Nu heb ik het geluid teruggekregen met de volgende truc:
>
> $ tvtime | arecord -D hw:1,0 -r 32000 -c 2 -f S16_LE | aplay -
>
> maar dan is er een storende lag (seconde of zo) tussen beeld en geluid.
>
> Ik snap niet helemaal (helemaal niet) wat het bovenstaande doet. Heeft
> iemand een idee hoe ik die vertraging tussen beeld en geluid kan
> opheffen, ofzelfs wat er precies aan de hand is?

xawtv en tvtime gebruiken zover ik weet geen alsa maar oss. oss is oud
en wordt bij moderne distributies uitgezet, waardoor een eerst
werkende oss applicatie opeens geen geluid meer produceert.

Ik heb het gevoel dat jij oss problemen ondervind. Je zou eens kunnen
kijken of de oss alsa drivers geladen worden (en niet geblokt worden)

Verder kan je met de tool sox een oss audio stream naar alsa
transporteren, een van mijn voorbeelden:
sox -t alsa -r 48000 -c 2 -t oss /dev/dsp1 -t alsa

Neem ook eens een kijkje naar bestanden zoals:
/etc/modprobe.d/linux-sound-base_noOSS.conf

Met vriendelijke groet,

Jelle de Jong