[linux] Re: onwillige kdetv

Peter Vollebregt peter.vollebregt op xs4all.nl
Do Feb 11 20:14:17 CET 2010

Julien Michielsen schreef:
> Wanneer ik kdetv probeer op te starten krijg ik een foutmelding. In het kader
> van het frame met de foutmelding staat dan de melding waarvan ik een foto heb
> neergezet op mijn website http://www.xs4all.nl/~michkloo/sskdetv.html
>
> De foutmelding "met de huidige pluginconfiguratie is videoweergave onmogelijk.
> Probeer de instellingen van de Video4Linux-plugin aan te passen"
> is mij onduidelijk omdat ik niet weet waar te zoeken naar de Video4Linux-
> plugin, en zo naar de instellingen daarvan.

Julien,

Om dit soort problemen op te lossen moet je toch echt meer vertellen. Ik
weet niet eens of je een digitale of analoge tv kaart hebt en kdetv
werkt volgens mij niet voor digitale kaarten.

Tip 1: Je gebruikt suse. Installeer dan de packman versie van het
multimedia spul. De standaard zeut is altijd gehandicapt gemaakt.

Tip2: Probeer het eens met mplayer. zie deze bladzijde:
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/MPlayer

En dan kan je nog nat gaan, want bij mijn hauppage pvr150 (analoog) kan
ik ook kdetv niet gebuiken omdat deze kaart alleen mpeg oplevert. Met
mplayer is dat te omzeilen door de tv:// hieronder te vervangen door
pvr:// maar dat staat hier niet.

mplayer tv:// -tv driver=v4l2:norm=PAL:input=0:amode=1:width=384:height=288:outfmt=yv12:device=/dev/video0:chanlist=europe-west:channel=E2

Tip 3: start het programma eens op van de comandoprompt en eventueel mat
:ANG=C ervoor. Dan zijn de meldingen in het Engels en  wat beter
opzoekbaar met google.
> Iemand anders die dit werkend heeft gekregen? Ik werk met suse 11.1 (en wacht
> met overstappen tot ik kde4 begrijp ;-(   )

Dat leer je pas als je ermee werkt. De laatste versie is werkbaar, al
mis ik nog erg veel. maar het spul onder kde3 wordt niet onderhouden en
blijft langzamerhand achter. Denk aan digitale tv versus analoog.

Peter