[linux] Re: geluisdproblemen in kubuntu karmic

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Jan 27 00:18:22 CET 2010

Paai,

paai schreef:
> Ik heb een stuk of wat Kubuntu karmic boxen staan. Allemaal met werkend
> geluid voor muziek. Toen dacht ik "kom laat ik eens webradio in firefox
> proberen..."
>
> Dat leek eenvoudig. Totem eruit gooien met apt-get en de mplayer plugins
> installeren, ook met apt-get.
>

> Om kort te gaan: hoe krijg ik Tvtime weer aan de praat?

Los van dat ik niets van *buntu afweet zal ik het eens proberen.

Het eenvoudigste lijkt me om totem weer te installeren met alle
gstreamer bad en ugly plugins (als dat ook zo heet), tenzij je verder
xine gebruikt als basis. Overigens heeft totem (althans onder mandriva)
ok een heel goed werkende plugin voor de webradio.

Met mplayer ben je vast en zeker deels overgestapt op xine. KDE4 (je
gebruikt toch kubuntu?) heeft phonon engines voor gstreamer en xine.
Waarschijnlijk is de phonon engine voor xine niet goed/ helemaal
geinstalleerd en dat geeft ook problemen. Dus of terug naar gstreamer of
helemaal naar xine. Je kan zien wat de instellingen zijn onder het
geluidsdeel (advanced) van KDE.

Het kan ook een pulseaudio probleem zijn als je dat gebruikt (bijna niet
te vermijden). Met de instellingen daarvan (pavucontrol) kan je ook
aardig spelen. Soms blijft het geluid dan "sink"en in de verkeerde
badkuip (ahum - programma/device).

> Iemand een oplossing?

HTH,

Peter