[linux] Re: Met Linux is het WK te volgen (aanvulling)

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Jun 16 14:36:50 CEST 2010

Alexander,

Alexander Volovics schreef:

> Nog even terugkomend op Westerhof en de Lagh:
> 'Verkeerde distributie' en 'vreselijk ingewikkeld' inderdaad :-)
>
> Natuurlijk zijn mplayer, vlc en hun maats niet direkt nodig.
> De uitzendingen gebruiken als ik het goed begrijp flash of silverlight.

Uitzending gemist gebruikt volgens mij nooit (gevaarlik woord) Flash
omdat zij om ? redenen een overtuigd Silverlight gebruiker zijn
geworden. Maar zij streamen na eerdere protesten ook .wmv formaat (en
zij en andere partijen soms ook Quicktime of zelfs nog realplayer).

Bij mij werkt moonlight (de "open" versie van Silverlight) wel, maar het
hakkelt en veroorzaakt dat mijn andere plugins in de war raken dus ik
heb deze niet geïnstalleerd. En ik hou niet zo van DRM. Zooals de meest
Linux-gebruikers het niet gebruiken denk ik.

Voor die andere manieren van streamen heb je dus wel een speler zoals
mplayer en de bijbehorende plugin nodig.

De zweedse omroep gebruikt daarentegen wel Flash. Voor wie het kan
verstaan: http://svtplay.se/
Ik vind dat persoonlijk daar wel goed werken (veel beter dan
uitzendinggemist), maar de NOS vindt flash te lastig.

> [Als deze reactie naief oogt dan komt het omdat ik van al deze dingen
>  geen gebruik maak en nieuwsgierig werd nav Peter's oorspronkelijke
>  email die op mij de indruk maakte alsof de NOS Linux gezind was
>  geworden]

De NLLGG en andere partijen hebben het niet werken van silverlight op
niet-windows platformen aangekaart en de NOS heeft as publieke omroep
zijn taak om bereikbaar te zijn netjes opgepakt. Ik vind de commerciële
omroepen niets en die zijn op dit gebied ook waardeloos. Maar als je
reclame leuk vind dan schijn je ernaar te kunnen kijken. Geef mij maar
een omroep zonder reclame.
> Enig probleem voor mij is de onbetrouwbaarheid van de 64 bit flash-plugin
> (die nu trouwens door Adobe is teruggetrokken in afwachting van een
>  verbouwde versie).

Voor Flash. Je kan natuurlijk gnash gebruiken (en/of steunen - die
hebben door de crisis minder tijd en geld voor ontwikkelen). Die is goed
en open en dus te compileren op 64 bit, maar die heeft hetzelfde
probleem als moonlight - het loopt noodzakelijkerwijs achter en kan geen
goed gebruik maken van je grafische kaart (nog zo'n probleem dat speelt
op dit terrein). Wat dat betreft is het te hopen dat v8, ogg (theora) en
html 5 een grote vlucht gaan nemen.

Peter