[linux] Re: screen size onder Kubuntu

Wo Mrt 3 09:52:42 CET 2010

On Tue, Mar 02, 2010 at 11:10:11PM +0100, paai wrote:
> Ik wil een lagere resolutie in mijn kubuntu karmic. OK, dus naar system
> settings->display. Geen probleem. De juiste afmetingen en alles....
>
> ... totdat ik GVD reboot, en dan zit ik weer in de oude resolutie. Als
> oude rot ga ik dan naar /etc/X11/xorg.conf, maar dat ziet eruit als een
> lege shell met nietszeggende generieke instellingen.
>
> Dat maakt me altijd zo doodziek met Linux, al die ongedocumenteerde
> veranderingen en niet werkende trivia... Ik wil ermee werken, en er geen
> dagtaak van maken om trivial instellingen te veranderen.

> [...]

Voor de newbie is X11 tegenwoordig in staat om met bijna lege
configuratie files zelf een werkende schermresolutie te vinden: de
monitor beschikt over Data Display Channel om de videokaart te vertellen
welke hernalingsfrekwenties mogelijk zijn.

De oude rot kan net als vroeger zijn modelines uitrekenen en in de
xorg.conf file zetten, al is de indeling lichtenlijk veranderd. Ubuntu
is speciaal voor de newbie gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.

--