[linux] Re: screen size onder Kubuntu

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Di Mrt 2 23:52:05 CET 2010

Paai

paai schreef:
> Ik wil een lagere resolutie in mijn kubuntu karmic. OK, dus naar system
> settings->display. Geen probleem. De juiste afmetingen en alles....
>

> ... totdat ik GVD reboot, en dan zit ik weer in de oude resolutie. Als
> oude rot ga ik dan naar /etc/X11/xorg.conf, maar dat ziet eruit als een
> lege shell met nietszeggende generieke instellingen.

Tsja - xorg pakt tegenwoordig de EDID info van je scherm op en kiest de
aanbevolen beste instelling.

> Dat maakt me altijd zo doodziek met Linux, al die ongedocumenteerde
> veranderingen en niet werkende trivia... Ik wil ermee werken, en er geen
> dagtaak van maken om trivial instellingen te veranderen.
>
> Wat moet ik doen om Kubuntu z'n screen instellingen te laten onthouyden?

Een andere distributie gebruiken ;-) Dat beveel ik altijd aan als mensen
zich storen aan Ubuntu met z'n uniformerende en voor je denkende
karaktertrekjes (die me aan zekere andere OS'en doet denken).  Let op de
olijke  ;-)-jes  die ik erbij zet!

Je kan nog steeds xorg aan het stuurwiel krijgen. Ik denk overigens dat
het eenvoudiger is om het met een xrandr comando goed te zetten. Dat is
wat je ook doet als je het per keer "goed zet". Ergens op deze bladzijde
staan het xrandr commando.
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/Resolution

En hier een oefening in xorg goedzetten geloof ik (ik kan dus *buntu
handleidingen nooit zo vatten)

Veel speel en googel plezier ;-)

Peter