[linux] Re: crash hardeschijf (read/write error)

Zo Mrt 7 18:32:41 CET 2010

On Sun, Mar 07, 2010 at 05:04:49PM +0100, Faust Nijhuis wrote:
> [...]
>
> SATA controller: nVidia Corporation GeForce 7100/nForce 630i (rev a2)
>
> Echter kreeg ik al gauw problemen met deze tweede harde schijf. Een
> tijdje (1 tot 2 uur)
> na de boot krijg ik iedere keer een error melding:  read/write error.
>
> Stuk uit de mesages file:
> kernel: sr 1:0:0:0: [sr0] Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_SENSE
> kernel: sr 1:0:0:0: [sr0] Sense Key : Illegal Request [current]
> kernel: Info fld=0x287c1
> kernel: sr 1:0:0:0: [sr0] Add. Sense: Illegal mode for this track
> kernel: end_request: I/O error, dev sr0, sector 663296

Ik dacht dat /dev/sr0 de eerste SCSI cd-rom drive in je systeem is.

> [...]
> dezelfde problemen.
>
> Stuk uit de messages file;
> kernel: ata3.00: exception Emask 0x10 SAct 0x1 SErr 0x400000 action 0x6 frozen
> kernel: ata3.00: irq_stat 0x08000000, interface fatal error
> kernel: ata3: SError: { Handshk }
> kernel: ata3.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED
> kernel: ata3.00: cmd 61/00:00:be:d1:d1/04:00:3f:00:00/40 tag 0 ncq 524288 out
> kernel:         res 40/00:04:be:d1:d1/00:00:3f:00:00/40 Emask 0x10
> (ATA bus error)

> Is het toch de harde schijf die kuren vertoond of zou het ook aan de kernel

Mijn goede vader zou je hebben geadviseerd om de kernel geheel te verwijderen:
vermoedenlijk zie je die foutmeldingen dan niet meer terug;-) Meer
serieus denk ik dat dit niet naar een kernel bug riekt.

Je zegt dat je twee harde schijven van een verschillend model en zelfs
een verschillend merk gebruikt: zijn die getest en goedgekeurd door de
fabrikant (Fujitsu Siemens)?

In tegenstelling tot wat je schrijft beweert de kernel dat-ie een
snelheid van 3.0 Gb/s gebruikt.

Je zegt dat je smartmontools hebt gebruikt, dus we nemen aan dat de
drive geen bad sectors bevat en niet oververhit is geraakt. Dat
garandeert nog niet dat de schijf schuldloos is aan het probleem.

Als het niet de kernel of de schijf zelf is, dan zijn er nog een paar
mogelijkheden, zoals de controller, de bekabeling, de koeling, de
voeding of het BIOS.

> Iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen doen om te achterhalen wat het
> zou kunnen zijn.
>
> Faust

(op school een boek gelezen over een Faust die een pact met de SATA(n)
sloot:-)

Suct6,

Daniel von Asmuth.