[linux] Re: crash hardeschijf (read/write error)

Di Mrt 9 20:40:34 CET 2010

Aldus schreef Faust Nijhuis op Sun, Mar 07, 2010 at 05:04:49PM +0100:
> Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een nieuwe pc een Quad
> core fujitsu siemens.
> Ik heb daar meteen een tweede harde schijf (ook nieuw) bij in gezet
> welke ik gebruik voor backup.
>
> eerste hardeschijf: ATA Model: Hitachi HDT72101 Rev: ST60
> tweede hardeschijf: ATA Model: SAMSUNG HD103U Rev:1AA0
>
> SATA controller: nVidia Corporation GeForce 7100/nForce 630i (rev a2)
>
> Desondanks krijg ik na verloop van tijd weer een read/write error.
>
> Is het toch de harde schijf die kuren vertoond of zou het ook aan de kernel
> kunnen liggen.

Er zijn de laatste tijd SATA schijven in omloop met 4096 bytes/sector
(i.p.v. 512). Als je er zo 1 bezit, dan is de suggestie om je BIOS en je
kernel te upgraden.

> Iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen doen om te achterhalen wat het
> zou kunnen zijn.

http://www.sangsum.com  --> zoek de specs van je waren op.

Suc6,

Daniel.

--
	This algorithm terminates in O(1) time - for large values of 1.