[linux] Re: Geen toegangsrechten

Di Mrt 9 09:12:15 CET 2010

On Mon, Mar 08, 2010 at 11:37:12PM +0100, Karel Lucas wrote:
> Als gewone gebruiker krijg ik geen toegang tot mappen waarvan ik
> groepslid ben.  Voorbeeld: map muziek op mijn server heeft uid 0,
> en gid 1006 (groep muziek), en ik ben lid van die groep. Ook de
> uid's en gid's van alle gebruikers komen overeen, zowel op de
> server, als op de clients.  Alle toegangsrechten drwxrwx---.

> Toch kan ik niet in die map komen.  Weet iemand wat hier aan de
> hand is?  Met vriendelijke groet,   Karel.

Er lijkt hierboven informatie te ontbreken, waardoor we niet exact
kunnen zeggen wat de oorzaak is. De woorden 'server' en 'client'
suggereren dat gebruiker karel niet gewoon via een login shell die
directory probeert te lezen, maar via NFS, SMB of zo.

Die uid 0 wordt door NFS (als je dat gebruikt) naar een andere waarde
gemapt.

Suc6,

Daniel.
--