[linux] Re: Geen toegangsrechten

Alexis Kotte alexis.kotte op gmail.com
Di Mrt 9 10:05:11 CET 2010

2010/3/8 Karel Lucas <cahlucas op planet.nl>:
> Als gewone gebruiker krijg ik geen toegang tot mappen waarvan ik
> groepslid ben.  Voorbeeld: map muziek op mijn server heeft uid 0,
> en gid 1006 (groep muziek), en ik ben lid van die groep. Ook de
> uid's en gid's van alle gebruikers komen overeen, zowel op de
> server, als op de clients.  Alle toegangsrechten drwxrwx---.
> Toch kan ik niet in die map komen.  Weet iemand wat hier aan de
> hand is?

In hoeveel groepen zit je? De hoeveelheid groepen die gecheckt worden
is beperkt (uit mijn hoofd tot 16),  lastig als je met NIS/NFS werkt.
(Iemand hier toevallig een oplossing voor? Zelf zijn we nu naar
openafs aan het kijken om dit op te lossen)

Het commando "groups" vertelt je in welke groepen je zit, als dat dus
een lang lijstje is en de groep "muziek" achteraan komt, is dat
wellicht het probleem.

Ggroet,

Alexis Kotte