[linux] Ext3: reserved-blocks-percentage en max-mount-counts

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Di Mrt 9 20:16:11 CET 2010

Hallo,

Er is een discussie bij ons op het werk gaande over het al dan niet
verspillen van tot 5% aan disk capaciteit vanwege de
reserved-blocks-percentage, welke standaard op 5% staat. We overwegen
dit op 1% te gaan zetten, maar ik kan geen duidelijke argumenten voor of
tegen vinden.

Daarnaast houdt ext3 een mount-count en interval bij, waardoor er
minimaal eens in de zoveel keer/tijd een fsck afgedwongen wordt. Is op
zich prima, maar wat als we een server upgraden binnen een
onderhoudsvenster en we "opeens" onaangenaam verrast worden door een
fsck tijdens het opstarten welke ettelijke uren kan duren (we gaan nu
een paar backup servers krijgen die ieders o.a. een filesysteem van 4TB
krijgen).

Wat zijn de 'best-practices' om hiermee om te gaan? Simpelweg uitzetten
van de max-mount-counts lijkt me niet verstandig, en welke verrassingen
komen we tegen als we de reserved-blocks op 1% zetten?