[linux] Re: Ext3: reserved-blocks-percentage en max-mount-counts

Fred Mobach fred op mobach.nl
Di Mrt 9 20:40:40 CET 2010

On Tuesday 09 March 2010 20:16:11 Bart-Jan Vrielink wrote:
> Hallo,
>
> Er is een discussie bij ons op het werk gaande over het al dan niet
> verspillen van tot 5% aan disk capaciteit vanwege de
> reserved-blocks-percentage, welke standaard op 5% staat. We overwegen
> dit op 1% te gaan zetten, maar ik kan geen duidelijke argumenten voor
> of tegen vinden.
>
> Daarnaast houdt ext3 een mount-count en interval bij, waardoor er
> minimaal eens in de zoveel keer/tijd een fsck afgedwongen wordt. Is
> op zich prima, maar wat als we een server upgraden binnen een
> [...]

Ext3 is een extentie van ext2, welke naar mijn bescheiden mening nooit
bedoeld is voor filesystems van meerdere TBs. Daarom lijkt het me te
overwegen als je je zaken gaat afvragen ook de keus voor een filesystem
opnieuw te gaan stellen.
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : https://fred.mobach.nl