[linux] Re: Ext3: reserved-blocks-percentage en max-mount-counts

joop g jjge op xs4all.nl
Di Mrt 9 21:01:26 CET 2010

On Tuesday 09 March 2010 20:16:11 Bart-Jan Vrielink wrote:
> Hallo,
>
> Er is een discussie bij ons op het werk gaande over het al dan niet
> verspillen van tot 5% aan disk capaciteit vanwege de
> reserved-blocks-percentage, welke standaard op 5% staat. We overwegen
> dit op 1% te gaan zetten, maar ik kan geen duidelijke argumenten voor of
> tegen vinden.
>
> Daarnaast houdt ext3 een mount-count en interval bij, waardoor er
> minimaal eens in de zoveel keer/tijd een fsck afgedwongen wordt. Is op
> zich prima, maar wat als we een server upgraden binnen een
> [...]

Ik heb altijd begrepen dat de reservering alleen nodig is om (1) de
systeembeheerder nog wat ruimte te geven als het systeem dreigt vast te lopen
doordat het bijna vol zit. Misschien speelt het ook nog een rol (2) bij het
voorkomen van fragmentatie.

Ad 1: het hangt er heel sterk van af wat je beheerder allemaal moet doen als
het systeem vastgelopen is. Ik heb zelf een dataschijf in gebruik van 500G,
en daarop heb ik de reservering op vrijwel nul gezet. Maar ik weet dan ook
dat de data op die schijf alleen maar groeien, en dat (2) ook geen rol
speelt. En op de andere partities heb ik wel de standaardreservering
gehandhaafd.

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11